Sökning: "sång"

Visar resultat 1 - 5 av 558 uppsatser innehållade ordet sång.

  1. 1. "Det som man själv brinner för är ju det som kommer ta störst plats". En kvalitativ studie om förskollärares syn på pedagogiskt arbete med musik i förskola.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Caroline Billie Lindström; [2019-08-26]
    Nyckelord :musikdidaktik; musik i förskola; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Utgångspunkt för denna studie är frågan om huruvida förskollärare under utbildningen ges möjligheter att utveckla musikaliska färdigheter för att kunna erbjuda barn en pedagogiskt stimulerande miljö för musikalisk upplevelse och utveckling. Syfte är att undersöka vilka andra faktorer, förutom musikalisk kompetens, som har betydelse för vilken musikverksamhet som genomförs i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Vem kan skriva för utan vind. En studie i att komponera vokalmusik utifrån textförfattande och sångimprovisation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Tuva-Lill Elwerdotter; [2019-01-28]
    Nyckelord :Vokalmusik; Komposition; Text; Improvisation; Inspiration; Kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om planerad och strukturerad kompositionstid kan vara gynnsamt för musikskaparen och underlätta produktion av vokalmusik. Centrala frågeställningar i mitt arbete är om planerad kompositionstid kan gynna den kreativa processen och om de två kompositionsuppläggen jag tagit fram, ”Sångimprovisation till förutbestämda ackord” och ”Text blir till sång”, kan vara gynnsamma för mitt musikskapande. LÄS MER

  3. 3. Sågens och musikens betydelse för språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Orbal Sediqi; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka sång och musikens betydelse för barns språkliga och motoriska utveckling på förskola. Vilka metoder används av pedagoger för att stärka och utveckla barns språk i förskolan? Studien genomfördes på två avdelningar på en förskola i Skåne där barn mellan ett och fem år har deltagit. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla sångröstens övre tonomfång - En studie av det egna sångtekniska arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Erica Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Musikpedagogik; Omfång; Register; Sång; Sångteknik; Stöd; Utbildningsvetenskap; Educational Science; Music Education; Range; Singing Technique; Song; Support; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I centrum för denna studie står författarens utveckling av det övre sångliga tonomfånget. I det här sammanhanget innebär det toner från den tvåstrukna oktaven och uppåt. Utgångspunkten för arbetet är bland annat författarens egna sångtekniska problem och tidigare erfarenheter. LÄS MER

  5. 5. Undervisningsmetoders inverkan på elevers lärande i engelska som främmande språk : med inriktning på motivation och utmaningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Liljengren; Hanna Rosander; [2019]
    Nyckelord :undervisningsmetoder; engelska; främmande språk; motivation; utmaningar;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt presenteras fördelaktiga undervisningsmetoder i engelska som främmande språk som identifierats inom den europeiska forskningsarenan. Även elevers motivation till att vilja lära sig engelska som främmande språk presenteras samt vilka utmaningar som kan identifieras av lärare i en global kontext. LÄS MER