Sökning: "sångpåsar"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet sångpåsar.

  1. 1. Sångens demokrati : En studie i inkludering och demokrati i förskolans sångstund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ann Ekberg; [2022]
    Nyckelord :Inclusion; singing; preschool; intercultural; norm; democracy; music; Inkludering; sång; musik; sångstund; mångfald; normer; demokrati;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva variationen i förskollärares uppfattningar av sångstundens funktion i förskolan när det gäller demokratiuppdraget. Datainsamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer, med åtta informanter från sex olika förskolor under höstterminen 2021 och vårterminen 2022. LÄS MER

  2. 2. Musikens betydelse för yngre barns språkutveckling : förskollärarnas arbete med musikundervisning i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Klippfors; Louise Tall Privora; [2020]
    Nyckelord :Musik; förskollärare; sociokulturellt; yngre barn; musikundervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att undersöka hur förskollärarna uppfattar musikens betydelse för yngre barns språkutveckling i förskolan genom deras arbete med musikundervisning. Den teoretiska utgångspunkten för undersökningen bygger på det sociokulturella perspektivet som utgår från att lärandet sker via samspel och interaktion med andra. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers tankar kring barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Therese Bergman; Therese Jönsson; [2008]
    Nyckelord :språkutveckling; språk; modersmål; kommunikation; pedagoger; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : För att utveckla barns språk är det viktigt att förskolläraren har en nära kontakt med barnen och får dem att känna sig sedda och förstådda. Barn utvecklar sitt språk genom att vara tillsammans med engagerade vuxna och andra barn som lyssnar och samtalar med dem. LÄS MER

  4. 4. Mer än att sjunga en sång? : En studie av förskollärares skilda uppfattningar av sångsamlingen som en pedagogisk situation

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Therese Eriksson; Anna Hägg; Liselott Caiman; [2008]
    Nyckelord :Phenomenografy; “Sångsamling”; Situation of pedagogy; Learning; Joy and happiness; Fenomenografi; Sångsamling; Pedagogisk situation; Lärande; Lust och glädje;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan -98 yttras det att förskollärarna ska hjälpa barn att skapa och kommunicera med hjälp av sång och musik. Med detta i åtanke är syftet med studien att undersöka förskollärarnas skilda uppfattningar av sångsamlingen som en pedagogisk situation. LÄS MER

  5. 5. En studie kring musik och rörelse i förskolan, "Musik skall byggas utav glädje"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Henriksson; Camilla Larsson; [2006]
    Nyckelord :musik; rörelse; förskola; utveckling; förskollärare;

    Sammanfattning : Vad innebär musik och rörelse i förskolan?De flesta förskollärarna ansåg att fantasin och viljan att spela och sjunga med barnen var en av de viktigaste förutsättningarna för att få en lyckad musik och rörelseverksamhet i förskolan. Glädje, inlevelse och spontanitet är även en viktig del i musik och rörelseverksamheten, något som förskollärarna genomgående tyckte. LÄS MER