Sökning: "sångsätt"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet sångsätt.

  1. 1. Genre - Som man bäddar får man ligga : En kvalitativ intervjustudie med sånglärare på kulturskolan och deras relation till genrer i och utanför klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Julia Nylander; [2022]
    Nyckelord :singing; genre breadth; municipal school of arts; interviews; socio cultural perspective  ; sång; genrebreddning; kulturskola; intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa arbetet med genrebreddning inom sångundervisning på kulturskola och identifiera vilken betydelse sånglärares utbildning och musikaliska bakgrund har för elevers möjligheter att få sjunga olika genrer. Forskningsfrågorna är följande: Vilka möjliga mönster finns mellan lärares undervisning och deras egna genreintresse, musikaliska identitet och utbildning? Hur talar sånglärare på kulturskolan om sitt arbete med genrebreddning? Tidigare forskning om ämnet visar starka kopplingar mellan genre och identitet, samt att undervisningen påverkas av lärarens musikaliska bakgrund. LÄS MER

  2. 2. Kula, locka, lulla, kauka : En studie i vilka metoder sångpedagoger inom svensk folkmusik använder för att lära ut kulning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Lovisa Liljeberg; [2021]
    Nyckelord :Kulning; folksång; sångpedagog; folkmusik; sångteknik; undervisningsmetoder; musik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad sångpedagoger inom genren svensk folklig sång har för metod för att lära ut kulning och om det går att använda kulning som ett redskap för att förbättra sångteknik överlag. Kvalitativa intervjuer med tre sångpedagoger som har stor vana att undervisa i kulning ligger till grund för undersökningen. LÄS MER

  3. 3. ”De flesta vill ju sjunga Loreengenren”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ninni Molin; Lisa Petersson; [2014]
    Nyckelord :kulturskola; sångundervisning; genre; sång; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; klassisk sång; Educational science; Music education; singing; singing teaching; music school; classical singing; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur klassiskt utbildade sångpedagoger säger att de arbetar med tonåringar i genrer inom vilka pedagogerna saknar formell utbildning. Studien har genomförts genom kvalitativa intervjuer, där vi har intervjuat sex sångpedagoger som arbetar inom kulturskola eller estetiskt program. LÄS MER

  4. 4. "Typiskt manlig? Då tänker jag på fotbollsspelare som sjunger nationalsången" : En studie om fyra sångares berättelser om sång, självkänsla och maskulinitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Malin Pettersson; Emma Sundåker; [2012]
    Nyckelord :Sång; röst; genus; maskulinitet; självkänsla;

    Sammanfattning : Författare: Malin Pettersson & Emma Sundåker Titel: “Typiskt manlig? Då tänker jag på fotbollsspelare som sjunger nationalsången”: En studie om fyra manliga sångares berättelser om sång, självkänsla och maskulinitet Title in English: “Typically masculine? Then my thoughts go to football players singing the national anthem”: A study about four male singers and their stories about singing, selfesteem and masculinity Både för män och kvinnor är det problematiskt att inkräkta på ett fält som domineras av det andra könet. Populärmusikforskning med genusperspektiv har ofta fokuserat på kvinnor som befinner sig i maskulina praktiker, vilket därmed gör oss nyfikna på det motsatta. LÄS MER

  5. 5. Jag har ju ingen folksångsutbildning : En intervjustudie av sångpedagogers syn på och hantering av folklig sång i kultur- och musikskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Kerstin Ekling; [2012]
    Nyckelord :Folk song; genre; municipal school for music and arts; vocal teacher; teaching; Folklig sång; genre; kommunal kultur- och musikskola; sångpedagog; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt sångpedagoger i kommunala kultur- och musikskolor upplever att de arbetar med folklig sång, samt hur de ser på ämnet vad gäller sångsätt och material. Till studien har data samlats in genom telefonintervjuer med tretton sångpedagoger, verksamma vid åtta kultur- och musikskolor i geografiskt spridda kommuner i Sverige. LÄS MER