Sökning: "sångstund på förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden sångstund på förskolan.
1. Sång i förskolan - en aktionsforskningsstudie med fokus på pedagogernas engagemang och kompetenser inom sångundervisning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Genom en aktionsforskningsstudie, har vi genomfört ett utvecklingsarbete på en förskoleavdelning för barn i åldern tre till fem år med fokus på sångundervisningen. Studien handlar om hur pedagoger kan skapa förutsättningar för att barnen i förskolan ska få möjlighet att utveckla sina sångförmågor. LÄS MER
2. Varför TAKK? : Hur rektorer/biträdande rektorer resonerar kring arbetet med TAKK i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) är ett sätt att öka barns språkutveckling och stödja barn i sina kommunikativa funktioner, genom att göra teckenrörelser i kombination med det talade språket. TAKK är en metod som används i många förskolor i Sverige, och därmed har ett växande intresse för forskning kring TAKK uppstått. LÄS MER
3. Sångens demokrati : En studie i inkludering och demokrati i förskolans sångstund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva variationen i förskollärares uppfattningar av sångstundens funktion i förskolan när det gäller demokratiuppdraget. Datainsamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer, med åtta informanter från sex olika förskolor under höstterminen 2021 och vårterminen 2022. LÄS MER
4. Musik som ett läranderedskap för barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Vårt examensarbete handlar om hur musik kan ge stöd till barns språkutveckling och vilka vinster som kan erhållas genom att tillämpa olika musikmetoder vid musiksamling med barnen i förskolorna. Syftet med uppsatsen är att undersöka musikens olika roller i förskolan med fokus på musik som verktyg i lärande för förskolebarns språkutveckling. LÄS MER
5. Att stimulera flerspråkighet i förskolan - en studie om pedagogiskt arbete i en franskspråkig förskola
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningStudiens syfte har varit att undersöka pedagogernas resonemang kring förutsättningar (dvs. föräldrarnas roll ochfranskans plats i Sverige) för att utveckla flerspråkighet. Studien har också en praktisk ansats då den andrafrågeställningen är hur pedagogerna arbetar för att utveckla franska språket. LÄS MER