Sökning: "sångundervisning kulturskolan"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden sångundervisning kulturskolan.

  1. 1. Genre - Som man bäddar får man ligga : En kvalitativ intervjustudie med sånglärare på kulturskolan och deras relation till genrer i och utanför klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Julia Nylander; [2022]
    Nyckelord :singing; genre breadth; municipal school of arts; interviews; socio cultural perspective  ; sång; genrebreddning; kulturskola; intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa arbetet med genrebreddning inom sångundervisning på kulturskola och identifiera vilken betydelse sånglärares utbildning och musikaliska bakgrund har för elevers möjligheter att få sjunga olika genrer. Forskningsfrågorna är följande: Vilka möjliga mönster finns mellan lärares undervisning och deras egna genreintresse, musikaliska identitet och utbildning? Hur talar sånglärare på kulturskolan om sitt arbete med genrebreddning? Tidigare forskning om ämnet visar starka kopplingar mellan genre och identitet, samt att undervisningen påverkas av lärarens musikaliska bakgrund. LÄS MER

  2. 2. Om sångundervisning ­ fyra sångpedagogers uttalade praxisteorier

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Maria Bergman; Gustav Svedung; ; [2008]
    Nyckelord :Sångundervisning; uttalad praxisteori; musik; musi;

    Sammanfattning : SammanfattningDenna uppsats behandlar sångpedagogers formuleringar av föreställningar, erfarenheter ochkunskaper kring sångundervisningen i den kommunala musik- och kulturskolan. Vårt syfte äratt skaffa oss kännedom om fyra sångpedagogers uttalade praxisteori: Hur talar fyrasångpedagoger i kommunala musik- och kulturskolan om sin yrkespraktik? Hur kan dessauttalanden relateras till det teoretiska begreppet uttalad praxisteori? Vi använder oss avlitteratur som behandlar begreppet uttalad praxisteori, samt av litteratur och examensarbetenom ämnen som musikpedagogik och sångundervisning. LÄS MER