Sökning: "södertörns dyslexi"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden södertörns dyslexi.

  1. 1. Se mina styrkor - inte mina svagheter: en kvalitativ analys : Svensklärares praktik kring stöttning för elever med dyslexi/läs- och skrivsvårigheter samt gymnasieelevers uppfattning om stödet de får

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Shpresa Konjusha; [2023]
    Nyckelord :dyslexia; reading and writing difficulties; scaffolding; adjustment; secondary school; primary school; subject Swedish; education; dyslexi; läs -och skrivsvårigheter; stöttning; extra anpassningar; gymnasiet; högstadiet; ämnet svneska; utbildning;

    Sammanfattning : The overall purpose of the present study is to investigate experiences of adaptations and special support during the final years of school, from junior high school to high school. Part of the aim is to analyse teachers' perceptions of the support they provide in the Swedish language subject to students who have dyslexia and/or reading and writing difficulties. LÄS MER

  2. 2. Dyslektiska studenters situation vid påtvingad distansundervisning under Covid-19 : En fallstudie om hanteringen av distansundervisning för dyslektiska studenter under Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Rahwa Awet; [2020]
    Nyckelord :Arbetssystem; digital infrastruktur; digitala lässtrategier; dyslexi; e-lärande;

    Sammanfattning : Covid-19 innebar en hastig övergång från fysisk klassrumsundervisning till digitalt e-lärande på distans och det kunde innebära svårigheter för högskolestudenter med dyslexi. Uppsatsens syfte var att belysa situationen för dyslektiska studenter utifrån de upplevelser lärare, studiesamordnare och studenter med dyslexi haft med övergången från klassrumsundervisning till obligatoriskt e-lärande på distans i samband med Covid-19. LÄS MER

  3. 3. Det du är kapabel att bli : En studie om hur dyslektiker upplever stigmatisering och svårigheter i skolan och arbetet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Sara Bergström; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur individer med dyslexi upplever stigma och om diagnosen har påverkat deras karriärval. Mer specifikt handlar studien om vilka möjligheter och begränsningar respondenterna upplever i skolan och arbetet. LÄS MER

  4. 4. Datorstöd som pedagogiskt hjälpmedel för barn med dyslexi : En litteraturstudie av tio års forskning

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malin Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :Datorer; IKT; barn; dyslexi; lässvårigheter; skrivsvårigheter; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Dyslexia is according to a widespread definition a neurobiological dysfunction resulting in phonological problems. However, the problems that dyslexic children experience is also the result of the fact that dyslexics often compensate for their difficulties by avoiding reading and writing that is not absolutely necessary. LÄS MER

  5. 5. Dyslexi : En studie om huruvida klasslärare i f-3 anser sig ha tillräckliga kunskaper om dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sandra Svensson; [2015]
    Nyckelord :dyslexia; phonological awareness; methods; dyslexi; fonologisk medvetenhet; metoder;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate if the class teachers believe that their education has given them enough knowledge about dyslexia in order to succeed a successful education for these pupils. It will present what four class teachers and two special education teachers has answered what they know about dyslexia. LÄS MER