Sökning: "södertörns högskola förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 315 uppsatser innehållade orden södertörns högskola förskola.

  1. 1. Musikspår : En studie av musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesser

    Författare :Johanna Björkqvist; [2023]
    Nyckelord :Listening; musicking; meaning-making; preschool; Lyssnande; musicking; meningsskapande; förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien tar avstamp från min yrkeserfarenhet från då musik spelas upp i en förskolekontext. Studiens syfte är att undersöka om och hur uppspelad musik i förskolan kan beskrivas som meningsskapande aktivitet. LÄS MER

  2. 2. Blicken på barnet - blicken på pedagogen : En essäistisk undersökning av blickars betydelse i förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Anna Teern; [2023]
    Nyckelord :glances; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; acting; body; cold gaze; soft gaze; techne; phronesis; preschool; younger children; practical knowledge; blickar; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; handlande; kropp; kall blick; mjuk blick; techne; fronecis; förskola; yngre barn; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : I denna essä undersöker jag blickarnas betydelse i förskolan i relation till de yngsta barnen. För att få en kontrast som förtydligar och tillför mer komplexitet får mitt umgänge med hästar och ridning vara med. I min undersökning av blickarna utgår jag från en glidande skala mellan en varm mjuk blick och en kall hård blick. LÄS MER

  3. 3. Konsten att bedöma barn i förskolan : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap påverkar bedömningen (omdömningen) av barn i förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Elin Öhman; [2023]
    Nyckelord :assessment; early childhood education; practical knowledge; assessment practice; hermeneutic; bedömning; förskola; praktisk kunskap; bedömningspraktiker; hermeneutik;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker hur bedömning av barn i förskolan påverkar barnens lärande och utveckling. Essän tar avstamp från fyra fall då barn bedöms i förskolan. I gestaltningarna framkommer tvivel huruvida bedömning av barn är något som ingår i förskolläraruppdraget. LÄS MER

  4. 4. Vilken plats har deliberativ demokrati i förskolan för de yngsta barnen?

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Christina Abrahamsson Thuring; [2023]
    Nyckelord :preschool; deliberative democracy; förskola; deliberativ demokrati;

    Sammanfattning : I denna vetenskapligaessä undersöker jag hur förskolan arbetar med deliberativ demokrati, dvs i vilken utsträckning barnen har möjlighet att diskutera och debattera frågor för att sedan kunna påverka gemensamma beslut på ett inkluderande sätt. Jag har främst fokus på de barn med begränsat eller obefintligt talspråk, där jag ställer mig frågande till om deliberativ demokratiform är möjlig. LÄS MER

  5. 5. Vad gör jag? : En vetenskaplig essä om förskollärarpraktiken och det sociokulturella lärandets ideologiska konturer

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Monica Mitlin; [2023]
    Nyckelord :Preschool; autism; practical knowledge; sociocultural pedagogy; capitalist ideology; ordinary language philosophy; Marxist psychoanalysis; Förskola; autism; praktisk kunskap; sociokulturell pedagogik; kapitalistisk ideologi; vardagsspråksfilosofi; marxistisk psykoanalys;

    Sammanfattning : This essay sets out to examine my own practical knowledge as a socioculturally inspired preschool teacher conditioned by a capitalist ideology. Louis Althusser’s concept of ideology,as something reproduced by daily human actions, is used and the focus rests on language, or rather language use, especially in relation to the ‘autistic child’ as met in the preschool context. LÄS MER