Sökning: "södertörns högskola genus essä"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden södertörns högskola genus essä.

  1. 1. Inkludering oavsett kön på fritidshemmet : En vetenskaplig essä om vikten av personalens yrkeskunnande - undervisning för en jämställd verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Frida Ström; Sofia Ylitalo; [2023]
    Nyckelord :Including; leisure center; equality; norms; gender; teacher; leadership; norm-critical; Inkludering; fritidshem; jämställdhet; normer; genus; fritidshemslärare; ledarskap; normkritik;

    Sammanfattning : Ett av fritidshemmets uppdrag enligt styrdokumenten är att inkludera eleverna oavsett kön. Det är vanligt förekommande att elevgruppen delas in baserat på kön och utifrån de normer som lärargruppen har. Det saknas fokus på jämställdhet och genus i lärarnas planering. LÄS MER

  2. 2. Det är superorättvist att vi inte får vara med! : Demokrati och jämställdhet inom fritdshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elenor Axelsson; Ayla Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :essay; democracy; gender equality; social gender; leisure-time centers; teaching profession; forms of knowledge; pupils; practical work; participation; play; activities.; essä; demokrati; jämställdhet; genus; fritidshem; lärarprofession; kunskapsformer; elever; praktiskt arbete; delaktighet; lek; aktiviteter;

    Sammanfattning : I vår vetenskapliga essä har vi gestaltat två berättelser inspirerade från verkliga händelser. Elenors berättelse har sin grund från en arbetsplats och Aylas berättelse från en praktikplats under sin lärarutbildning. LÄS MER

  3. 3. "Jag kan ju inte leka med Barbie! Det är ju bara för tjejer." : En vetenskaplig essä om fritidshemslärarens bemötande av eleverna. Sett ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mimmie Vannerstedt; [2023]
    Nyckelord :gender; norms; gender norms; after school center; after school center teacher; genus; kön; normer; könsnormer; fritidshem; fritidshemslärare; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Abstract "I can't play with Barbie! It is just for girls." is a scientific essay that is based on a story, in which I portrayed a self-perceived dilemma. LÄS MER

  4. 4. Bindandets betydelse för det kreativa sammanhanget : En studie av musikutgivning

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Harald Björk; [2021]
    Nyckelord :music publishing; creativity; art; will; context; bonding; collective fronesis; practical knowledge; sensory experience; musikutgivning; kreativitet; konstnärligt skapande; vilja; sammanhang; bindande; kollektiv fronesis; praktisk kunskap; sinnlig erfarenhet;

    Sammanfattning : A specific account of bonding in creative circumstances – a study of releasing music is a scientific essay which examines the relationship between will, context and creativity in the process of releasing music.  The focus for the examination is the process of finalizing musical works in a release format. LÄS MER

  5. 5. Ett normkritiskt förhållningssätt : En vetenskaplig essä,om synliggörandet av negativa normstrukturer i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Lynch; Patrik Söderström; [2021]
    Nyckelord :Norm critical pedagogy; Intersectionality; Virtue ethics; Discourse ethics; Normkritisk pedagogik; Intersektionalitet; Dygdetik; Diskursetik;

    Sammanfattning : Norm criticism is a well-spoken topic in the Swedish after-school center, never has the gender and race aspect been so debated as now. In this candidate thesis, norm criticism in the Swedish after-school center, is brought to the surface and put into the perspective of intersectionality through two cases. LÄS MER