Sökning: "södertörns högskola mobbning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden södertörns högskola mobbning.

  1. 1. Att förstå, förebygga och hantera kränkningar : en av förskolans viktigaste uppgifter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Erika Ahlberg; Malin Breet Troili; [2021]
    Nyckelord :Preschool; abusive treatment; violations; bullying; values education; social skills; equal treatment; Förskola; kränkningar; mobbning; värdegrund; likabehandling; sociala färdigheter;

    Sammanfattning : Most people tend to associate the concepts of bullying and abuse between children with something that occurs mainly in school. Research shows the prevalence of abuse and bullying among children already in preschool age with the risk of serious consequences later on. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemslärarens förebyggande arbete mot mobbning : En empirisk undersökning kring skolors arbete mot mobbning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Issa Mia; Abitov Ilitalipar; [2021]
    Nyckelord :Bullying; violation; equal treatment plan; Olweus anti bullying program; Mobbning; kränkning; likabehandling; Olweus antimobbningsprogrammet.;

    Sammanfattning : Många gånger händer det att eleverna inte syns tillräckligt för fritidshemslärare, det är då det sker kränkande handlingar utförda av andra elever. Den fysiska, psykiska och dolda mobbningen går obemärkt och det drabbar inte bara den utsatte utan det drabbar hela samhället. LÄS MER

  3. 3. Fritidshemsbarnens lek – en studie om uppfattningar, engagemang och rum för lek på fritidshemmet

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ahmed Shekh Muhumed Halane; [2020]
    Nyckelord :In and exclusion; play; schoolyard; staff commitment; In och exkludering; lekar; skolgård; personalens engagemang;

    Sammanfattning : This study treats with The significance and meaning of playing among children in the leisure centers. An overview presents some of the research concerning childrens play in schoolyards. LÄS MER

  4. 4. En gång mobbad, alltid missnöjd? : En studie om det socio-emotionella stödets inverkan på livstillfredssställelsen bland skolungdomar som är utsatta för mobbning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Emma Doktár; Alida Magnusson; [2019]
    Nyckelord :bullying victimization; life satisfaction; adolescents; socio-emotional support; Health Behaviour in School-aged Children; utsatthet för mobbning; livstillfredsställelse; skolungdomar; socio-emotionellt stöd; Health Behaviour in School-aged Children;

    Sammanfattning : Bullying is a serious social problem that has increased among Swedish adolescents. Bullying victimization has a negative impact on adolescents life satisfaction and it’s therefore important to gain knowledge about factors that can have a positive impact on this relationship. LÄS MER

  5. 5. Att mäta utsatthet för mobbning på arbetsplatsen : Svensk översättning och validering av skala

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Psykologi

    Författare :Isabelle Westner; [2017]
    Nyckelord :Vuxenmobbning; Arbetsplatstrakasserier; Negative Acts Questionnaire revised; NAQ-R; NAQ-R-S; mobbningsskala;

    Sammanfattning : Mobbning på arbetsplatsen kan definieras som återkommande psykiska kränkningar, ofta riktade mot en person från en eller flera kolleger. Dessa handlingar sker frekvent och över en längre period. Konsekvenser till följd av mobbning är psykiska, psykosomatiska och sociala besvär. LÄS MER