Sökning: "sömn i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden sömn i förskolan.

  1. 1. ”Hellre lite vila en stund varje dag än ingen alls!” : Förskollärares beskrivningar av vila i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Olivia Kästel-Sjöman; Emelie Breitkreuz; [2023]
    Nyckelord :child perspective; preschool; preschool teacher; rest; sleep; barnperspektiv; förskola; förskollärare; sömn; vila;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra förskollärares beskrivningar av vila i förskolans verksamhet. För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts med hjälp av semi-strukturerade intervjuer. Informanterna i denna studie bestod av förskollärare som är verksamma i förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Barns vila i förskolan : En kvalitativ studie om organisationen av barns vila i förskolan ur ett norm- och hälsoperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jessica Berggren; Sara Sundqvist; [2023]
    Nyckelord :Barn; förskola; vila; återhämtning; sömn; makt; norm; hälsa;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att identifiera sätt att organisera barns vila i förskolan samt belysa förskollärares respektives vårdnadshavares uppfattningar av vilans organisation i förskolan. För att uppnå detta syfte har vi intervjuat förskollärare samt vårdnadshavare till barn som vilar på förskola. LÄS MER

  3. 3. Återhämtning i förskolan : Vilken status har den enligt några förskollärare?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Gustafsson; Cecilia Hansen; [2023]
    Nyckelord :Recovery; rest; sleep; routine-directed; organized recovery; self-regulated recovery; children; preschool; preschoolteacher; organizational conditions; guardians; salutogenic perspective; educare; educational atmosphere; Återhämtning; vila; sömn; rutinstyrd; organiserad återhämtning; självreglerad återhämtning; barn; förskola; förskollärare; organisatoriska förutsättningar; vårdnadshavare; salutogent perspektiv; educare; pedagogisk atmosfär;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra vilken status återhämtningen har i förskolan enligt några förskollärare. För att undersöka syftet tar studien utgångspunkt i tre frågeställningar: Vad påverkar enligt några förskollärare återhämtningens genomförande när utbildningen organiseras? Hur resonerar några förskollärare om vikten av återhämtning i förskolan för barns individuella välbefinnande? Hur påverkar samarbetet med vårdnadshavare barns återhämtning enligt några förskollärare? Studien motiveras då tidigare forskning visar att återhämtning är en förutsättning för lärande. LÄS MER

  4. 4. Vikten av barnens sömn, vila och avslappning i förskolan. : En kvalitativ forskning utifrån pedagogers erfarenheter kring sömn, vila och avslappning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Matilda Bergqvist; [2023]
    Nyckelord :Förskola; sömn; hälsa; barn; avslappning;

    Sammanfattning : This research paper is about educator's thought on the importance of sleep, rest and relaxation for children in preschool, both young and older children. In order to gain an understanding of how educators think about the importance of children's sleep, rest and relaxation during a day at preschool, I have used qualitative interviews with six educators at two different preschools in Lidköping Municipality. LÄS MER

  5. 5. Samtal om sömn och vila : En empirisk kvalitativ studie om hur förskolepedagoger samtalar med vårdnashavare om barns behov av sömn och vila i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Madelene von Walden; Moa Robertsson; [2021]
    Nyckelord :Sleep and rest; Preschool educators; Phenomenographic perspective; Socialconstructivist theory; Preschool; Communication; Collaboration home and Preschool; Sömn och vila; Förskollärare; Fenomenografiskt perspektiv; Socialkonstruktivitstiskt perspektiv; Förskola; Kommunikation; Samarbete hem och förskola;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate preschool educators' perceptions of children's need for sleep and rest in preschool as well as their experiences of cooperating with the home regarding the child's sleeping times, based on the child's needs. Our goal is to investigate how a claim from guardians regarding children's sleep in preschool is met by educators. LÄS MER