Sökning: "s fonem"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden s fonem.

  1. 1. R-ljud är hårda: slumpskogsanalys av sambandet mellan språkljud och betydelse i taktila adjektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Statistiska institutionen

    Författare :Emil Råberg; Mia Siljamäki; [2022]
    Nyckelord :random forest; sound symbolism; regression tree; variable importance; permutation importance; slumpskog; random forest; ljudsymbolik; regressionsträd; variable importance;

    Sammanfattning : Få studier om ljudsymbolik, d.v.s. kopplingen mellan ords form och betydelse, har baserats på statistisk analys. LÄS MER

  2. 2. Query By Example Keyword Spotting

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jonas Sunde Valfridsson; [2021]
    Nyckelord :Keyword Spotting; Automatic Speech Recognition; ASR; Query By Example; Deep Distance Learning; Dynamic Time Warping; Few- Shot Learning; Nyckelords igenkänning; automatisk taligenkänning; fåförsöksinlärning;

    Sammanfattning : Voice user interfaces have been growing in popularity and with them an interest for open vocabulary keyword spotting. In this thesis we focus on one particular approach to open vocabulary keyword spotting, query by example keyword spotting. LÄS MER

  3. 3. Framgångsrika metoder i undervisning : Om sambandet mellan bokstav och ljud i förskoleklassen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Charlotte Hildingsson; [2020]
    Nyckelord :Grafem; Fonem; Fonemisk medvetenhet; Läsutveckling; Förskoleklass;

    Sammanfattning : Att läsa är en av de viktigaste kunskaper som barn behöver lära sig i skolan och forskare är eniga om att grunderna inom läsförmågan behöver läggas i tidig ålder. Syftet med den här studien är därför att undersöka hur en kvalitativ undervisning i sambandet mellan grafem och fonem kan se ut i förskoleklasser. LÄS MER

  4. 4. Stavning i årskurs 3 : En jämförelse av elevtexter skrivna av elever i och utan lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Seijsing; Maria Martin; [2019]
    Nyckelord :Spelling; spelling errors; phonology; orthography; orthographic depth; pupil’s essays; pupil’s with and without reading disabilities; Stavning; stavfel; fonologi; ortografi; ortografisk transparens; elevtexter; elever i och utan lässvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka stavningen i 20 elevtexter skrivna av elever som antingen var i eller utan lässvårigheter när de gick i årskurs 2. Undersökningen fokuserade på stavningens korrekthet och olika typer av stavfel samt jämförde likheter och skillnader mellan texterna skrivna av elever i och utan lässvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Jakten på en effektiv intervention : En kommuns satsning i åk 2 på intensiv lästeknisk träning för elever i lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Charlotte Stenlund; [2015]
    Nyckelord :school-based intervention; primary school; phonics; phonological awareness; reading difficulties; skolbaserad intervention; grundskola; koppling fonem grafem; fonologisk medvetenhet; lässvårigheter;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the effect of an intervention that focuses on phonics, decoding, reading speed and phonological awareness for 8-9 year old children in reading difficulties. Participants were selected on the basis of screening test results in grade one (decoding and reading comprehension). LÄS MER