Sökning: "särskilda behov"

Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade orden särskilda behov.

  1. 11. Hur framställs autistiska personer i kurslitteratur för blivande socialpedagoger? : En kritisk diskursanalys

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Julia-Desirée Ohvanainen Törnkvist; [2021]
    Nyckelord :Autism; Kritisk diskursanalys; Kurslitteratur; Språk och makt; Funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur autistiska personer framställs i kurslitteratur för blivande socialpedagoger vid Linnéuniversitetet i Växjö. Studiens metodologiska utgångspunkt var Faircloughs kritiska diskursanalys (CDA) och studiens teoretiska utgångspunkt var socialkonstruktionism. LÄS MER

  2. 12. Stödinsatser för gymnasieelever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : En kvalitativ intervjustudie med lärare, specialpedagoger och rektorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Helena Swärd Granath; Håkan Nordström; [2021]
    Nyckelord :Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; särskilt stöd; extra anpassningar; lärmiljöer; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka rektorers, specialpedagogers och lärares erfarenheter av stödinsatser för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), samt vilka möjligheter och utmaningar dessa yrkesgrupper erfar i arbetet med att utforma och genomföra stödinsatser för denna elevgrupp. Undersökningen har genomförts med hjälp av kvalitativ metod i form av intervjuer med de tre ovan nämnda yrkeskategorierna vid tre olika gymnasieskolor. LÄS MER

  3. 13. Uppfattning  av hälsa hos barn med migrationsbakgrund : En studie från socialt utsatta områden

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Lizz Greco; Senften Josephine; [2021]
    Nyckelord :Allaktivitetshuset; Barn; Hälsa; Migrationsbakgrund; Uppfattning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn med migrationsbakgrund är en växande grupp i samhället och det finns lite forskning kring deras uppfattning om hälsa. I dagens läge mäts barns hälsa genom olika mätinstrument som är framställt av forskare, där barnens egna uppfattningar om hälsa inte uppmärksammas. LÄS MER

  4. 14. Hur kan undervisning i förskolan utformas och anpassas för att inkludera alla barn? : Pedagogers erfarenheter av ett dubbelt uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sophia Gustavsson; Maria Bergstén; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; undervisning; inkluderande undervisning; barn i behov av stöd; utökat undervisningsuppdrag; pedagogiskt förhållningssätt; specialpedagogisk kompetens; Bronfenbrenners ekologiska systemteori; institutionella logiker; verksamhetsdomän;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur förskolans pedagoger kan arbeta för att utforma en inkluderande undervisning för alla barn, både barn med behov och barn med särskilda behov, samt vilka förhållningssätt och stödfunktioner som uttrycks som värdefulla för att kunna möta enskilda barns behov och inkludera dem i undervisningen. För att ta reda på detta har vi genomfört kvalitativa och semistrukturerade gruppintervjuer samt individuella intervjuer på fyra olika förskolor. LÄS MER

  5. 15. Vilka redskap har du? : En enkätundersökning om musiklärares förutsättningar och praktik av anpassningar och stöd för elever med NPF

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ida Fridlund; [2019]
    Nyckelord :NPF neuropsykiatriska funktionshinder ; musikundervisning; ADHD; autism; specialpedagogik; musiklärare; särskilda behov; grundskolor;

    Sammanfattning : Utifrån att själv jobbat som musiklärare och därigenom fått se de utmaningar en musikundervisningssituation kan innebära för elever med Neuropsykiatriska funktionshinder (härefter förkortat NPF, och innefattande till exempel ADHD och autism) väcktes mitt intresse att undersöka detta. Min ambition har varit att a) undersöka musiklärares förutsättningar för att undervisa elever med NPF, b) undersöka vad musiklärare använder för stöd och anpassningar i relation till elever med NPF. LÄS MER