Sökning: "sångundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet sångundervisning.
1. ”För eleven är ju i centrum, och vi är runt omkring” : – en kvalitativ studie om sångpedagogers arbete med mentala hinder i sångundervisning på gymnasiet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Studien undersöker hur sångpedagoger på gymnasiets estetiska program med inriktning musik, definierar och arbetar med olika mentala hinder i ämnet ”Instrument eller sång”. Studien undersöker också hur sångpedagoger arbetar med betygssättning och bedömning i relation till arbetet med mentala hinder. LÄS MER
2. ”Vi som rör oss på golvet” : En kvalitativ intervjustudie om rytmiklärares upplevelser av rytmikmetoden ur ett fenomenologiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om rytmiklärares upplevelser och erfarenheter av fe- nomenet rytmik. Det teoretiska perspektiv som ligger till grund för arbetet är det fenomenolo- giska perspektivet, som fokuseras kring det som framträder och visar sig utifrån rytmiklärarnas egna upplevelser och erfarenheter i rytmik. LÄS MER
3. Unga transpersoner och sång
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Unga transpersoner är en växande elevgrupp vilket gör att allt fler sånglärare möter elever som identifierar sig som transpersoner i sin undervisning. En persons röst är nära sammankopplad med den personliga identiteten men det finns väldigt lite forskning om transpersoner i sångsammanhang. LÄS MER
4. Sångpedagogers övningsmetoder i litteratur : En kvalitativ innehållsanalys av böcker i sångmetodik av Amalia Sjönneby
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att genom en kvalitativ innehållsanalys av böcker i sångmetodik undersöka hur olika aspekter kring övning och progression för sång och röstträning representeras. Innehållet i tre utvalda böcker analyserades med utgångspunkt i att sammanställa vad författarna nämner om övning och progression i förhållande till böckernas utformning av praktiska sång-och röstövningar. LÄS MER
5. Skilda rum, ej tid : Studentfokuserad undersökning av synkron fjärrundervisning i folksång vid högre musikutbildning.
L3-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för folkmusikSammanfattning : Jag har beskrivit och diskuterat de möjligheter och utmaningar som fjärrundervisning har inneburit för mig och mina sångstudenter under Coronapandemin. Mitt syfte var att fånga studenternas uppfattningar om huruvida traditionellt platsbunden, gehörstraderad sångundervisning var utbytbar mot nätbaserad synkron undervisning. LÄS MER