Sökning: "saga psykologi"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden saga psykologi.
1. Work-life balance möjlighet att predicera Intention to quit hos skiftarbetare
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologiSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka relationen mellan Work-life balance (WLB) och intentionen att säga upp sig (ITQ) hos skiftarbetare. För att undersöka Work-life balance relation till intentionen att säga upp sig delades work-life balance upp i sina underkategorier Work-family conflict (WFC) och Family-work conflict (FWC). LÄS MER
2. En webbkarta designad efter mänsklig kognition
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur en webbkartas olika sökfunktioner bör utformas för att gynna den mänskliga kognitionen. Totalt deltog åtta deltagare i studien som delades in i två grupper. LÄS MER
3. Ensamheternas århundrade? : En studie av hur människor skildrar sin ensamhet i samtal med Radiopsykologen
Master-uppsats, Linköpings universitet/PsykologiSammanfattning : Syftet med detta arbete var att studera hur individer som upplever ensamhet på olika sätt sätter ord på ensamheten. Arbetet genomfördes genom att jag lyssnade på radioprogrammet ”Radiopsykologen” i P1 varifrån avsnitt som handlade om ensamhet valdes ut för analys. LÄS MER
4. Homerisk häpnad
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologiSammanfattning : Emotioner spelar en central roll hos Homeros. Bland emotioner är häpnaden framträdande och situationerna och företeelserna som väcker den är många och av olika slag: människornas möten med människor och gudar, insikter som de härvidlag kan vinna, farhågor och föraningar om avgörande skeenden, deras upplevelser vid anblicken av skönhet, grymhet, gudomlighet och det mänskliga livets hårda villkor och slutligen berättarkonsten själv, kan alla väcka häpnad. LÄS MER
5. How Avatar Representations Impact Willingness for Health-Habit Changes
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : This study examines how adding avatars, personal visual representations of the user, on online forms impacts self-reported willingness for behavioral change, when considering health habits. Avatars are a gamification element proposed to have a positive impact on behavioral change. LÄS MER