Sökning: "sagans betydelse för barn"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden sagans betydelse för barn.

  1. 1. “...så större kung och fagrare drottning har väl aldrig funnits till.” : Kvinnornas roll i fyra småländska folksagor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Matilda Davidsson; [2018]
    Nyckelord :sagor; folksagor;

    Sammanfattning : “...so greater king and more beautiful queen have possibly never existed. LÄS MER

  2. 2. Sagans betydelse för barns språkliga och emotionella utveckling i förskolan : En intervjustudie om hur pedagoger i förskolan arbetar med sagor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Angelica Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Fairy tales; Linguistic development; Emotional development; Preschool; Sagor; Språklig utveckling; Emotionell utveckling; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar med sagor som ett hjälpmedel till barns språkliga och emotionella utveckling. För att göra detta har jag använt kvalitativa intervjuer med fem pedagoger på tre olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Det är skönt att fly till sagans värld - en kvalitativ studie om bokens och högläsningens betydelse för barns språkutveckling ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennianne Gustavsson; Josefine Konrad; [2015]
    Nyckelord :bilderboken; högläsning; miljö; samtal; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att synliggöra och analysera bokens och högläsningens betydelse för barns språkutveckling ur ett förskollärarperspektiv. Frågeställningarna har varit hur förskollärare ser på användning av böcker samt hur högläsning blir en del av förskolans vardag. LÄS MER

  4. 4. Sagan : sagans vara eller icke vara i barnens vardag

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Laila Vahlman Vestby; [2013]
    Nyckelord :Sagoberättande; Barn; Fantasi;

    Sammanfattning : Studien är en empirisk studie om sagans betydelse i barnens vardag. Jag har valt att arbeta utifrån kvalitativa metoder och syftet med arbetet är att få vetenskap om sagans betydelse i barnens vardag. Bakgrunden är en oro om att sagan håller på att försvinna från barnen i deras vardagsmiljö. LÄS MER

  5. 5. Sagan som pedagogiskt verktyg i arbetet med den empatiska förmågan hos barn i förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Toivola; Malin Petersen; [2012]
    Nyckelord :Sagan som pedagogiskt verktyg; empati; etik; olikh;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att se hur sagan och berättandet kan användas som pedagogiskt redskap för attarbeta med och utveckla barns etik och empatiska förmåga. Vi har använt oss av observationer för att få svar påvåra frågeställningar och det material vi fick fram i våra observationer har varit grunden för vår analys. LÄS MER