Sökning: "sagans betydelse för ett barns utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden sagans betydelse för ett barns utveckling.

  1. 1. Sagans betydelse för barns språkliga och emotionella utveckling i förskolan : En intervjustudie om hur pedagoger i förskolan arbetar med sagor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Angelica Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Fairy tales; Linguistic development; Emotional development; Preschool; Sagor; Språklig utveckling; Emotionell utveckling; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar med sagor som ett hjälpmedel till barns språkliga och emotionella utveckling. För att göra detta har jag använt kvalitativa intervjuer med fem pedagoger på tre olika förskolor. LÄS MER

  2. 2. Sagan som pedagogiskt verktyg i arbetet med den empatiska förmågan hos barn i förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Toivola; Malin Petersen; [2012]
    Nyckelord :Sagan som pedagogiskt verktyg; empati; etik; olikh;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att se hur sagan och berättandet kan användas som pedagogiskt redskap för attarbeta med och utveckla barns etik och empatiska förmåga. Vi har använt oss av observationer för att få svar påvåra frågeställningar och det material vi fick fram i våra observationer har varit grunden för vår analys. LÄS MER

  3. 3. Sagans betydelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Emelie Ericsson; Sandra Simonsson; [2012]
    Nyckelord :saga; empati; kompetenta; barnet;

    Sammanfattning : Vår studie går ut på att få en inblick i hur pedagogerna arbetar med sagan för att främja barns utveckling. Vi utgår från följande frågeställningar; Hur ser relationen mellan sagor och barns utveckling ut i förskolans teori och praktik samt hur förhåller sig pedagogerna gentemot barnen vid sagoarbetet? I studien belyser vi tidigare forskning kring sagoarbete för att få en ökad kunskap och förståelse för sagans inverkan i verksamheten och för barnens utveckling. LÄS MER

  4. 4. Sagans olika roller utifrån ett pedagogiskt perspektiv : En studie om sagans betydelse för ett barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Anette Wagner; Anette Sundkvist; [2012]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk metod; saga; sagor; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet har varit att se sagans betydelse för ett barn i förskoleålderns språkliga utveckling. Syftet var även att undersöka hur pedagogers och föräldrars engagemang kan bidra.  Metoden som använts i examensarbetet är en kvalitativ undersökning på två förskolor med olika förutsättningar. LÄS MER

  5. 5. Sagans betydelse för barns språkliga utveckling - en studie av hur pedagogerna i förskolan arbetar med sagor för att stimulera barnets språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Ulrika Lindström; Caroline Herbertsson; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagoger planerar sagostunder och hur de arbetar med sagor i förskolans verksamhet. Även pedagogernas förhållningssätt till sagor och språk undersöks, samt vilka konsekvenser det får för barnets språkliga utveckling. LÄS MER