Sökning: "sagofigur"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet sagofigur.

  1. 1. Inte grönt som i pengar utan grönt som i träsktroll : Klass och kön i filmen Shrek

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Emma Josefina Lindberg; [2023]
    Nyckelord :animering; film; Shrek; klass; kön; respektabilitet; könsstereotyp; tecken; betecknande; betecknade; sagofigur; intertextualitet;

    Sammanfattning : This essay examines class and gender in the movie Shrek from 2001. To examine class and gender, representations are of main interest. For the analysis Stuart Hall’s theories of representations and stereotypes, as well as Beverley Skeggs theory of respectability, have mainly been used. LÄS MER

  2. 2. ”När [barn] möter en dragartist möter de en sagofigur” : Sagostunder med dragartister på folkbibliotek.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Rebecka Landgren; Jennifer Nykänen; [2023]
    Nyckelord :Drag; storytime; dragqueens; public libraries; reading promotion; children; democracy; diversity; inclusion; visibility; hypervisibility; art form; agonistic pluralism; arm’s length distance; politics.; Drag; sagostunder; dragartister; folkbibliotek; läsfrämjande; barn; demokrati; mångfald; inkludering; synlighet; hypersynlighet; konstform; agonistisk pluralism; armlängds avstånd; politik.;

    Sammanfattning : This study aims to acquire knowledge about the concept of drag storytimes in public libraries. It addresses research questions regarding their relation to the libraries' mission, as well as associated experiences with and perceptions of these events. LÄS MER

  3. 3. Emma och Totte som teknikförebilder i förskolan : -Vilken gestalt väljer barn i åldrarna 4-5 år?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap

    Författare :Eva Kasholm; [2008]
    Nyckelord :förebilder; förskola; genus; sagor; teknik;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om flickor, pojkar och teknik sett ur ett genusperspektiv. I undersökningen har 23 barn i åldrarna 4-5 år intervjuats kring vardagsteknik med utgångspunkt från två sagor berättade med flanoteknik. För att ge barnen en känsla för sagornas huvudpersoner användes dockor. LÄS MER

  4. 4. Sagans betydelse för barnets andliga utveckling

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Annika Söberg; [2001]
    Nyckelord :religionspedagogik; utvecklingspsykologi; religionsdidaktik; sagoläsning; saga; moralutveckling; fantasi; livsfrågor; andlig utveckling;

    Sammanfattning : En dag frågade jag mig vad sagan kan betyda för barnets andliga utveckling. Andlighet är för mig förmåga att känna kärlek, att kunna ge utan egen vinning samt att se något utöver det synliga. Andlig utveckling och personlighetsutveckling hör ihop. LÄS MER