Sökning: "sagoläsning berättande"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden sagoläsning berättande.

  1. 1. TIDIG SPRÅKUTVECKLING I FÖRSKOLAN

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Askol Rashidzadeh; [2014]
    Nyckelord :Språk; Språkutveckling; förskola; talutveckling; läsutveckling; skrivutveckling.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka några förskollärares syn på att främja barns språkutveckling i förskolan. Studien bygger på en kvalitativ forskningsmetod där semistrukturerade intervjuer har använts. LÄS MER

  2. 2. Sagan : sagans vara eller icke vara i barnens vardag

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Laila Vahlman Vestby; [2013]
    Nyckelord :Sagoberättande; Barn; Fantasi;

    Sammanfattning : Studien är en empirisk studie om sagans betydelse i barnens vardag. Jag har valt att arbeta utifrån kvalitativa metoder och syftet med arbetet är att få vetenskap om sagans betydelse i barnens vardag. Bakgrunden är en oro om att sagan håller på att försvinna från barnen i deras vardagsmiljö. LÄS MER

  3. 3. Sagans roll i förskolans verksamhet - en undersökning om förskolors användning av sagor och berättande i språkutvecklande syfte

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Carolina Alm; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur några pedagoger i förskolan arbetar med sagoläsning och sagoberättande för att stimulera barnens språkutveckling, samt hur de involverar barnen i berättandet och läsningen av sagor. Forskningsbakgrunden tar upp hur barns språkutveckling går till och vad en del teoretiker anser om sagoläsning och sagoberättande och hur barnen kan involveras i detta. LÄS MER

  4. 4. Att finna glädjen i sagoläsning och berättandet : En undersökning av hur pedagoger i förskola/förskoleklass inspirerar barn till att uptäcka glädjen kring berättandet och sagoläsningen.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Lillemor Svensson; Anna Nimmersjö; [2007]
    Nyckelord :Läs och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats var att skapa oss en bild om hur förskollärare inom förskola/förskoleklass inspirerar barn till att upptäcka glädjen med sagoläsning och muntligt berättande. Vi genomförde en undersökning med hjälp av kvantitativa enkäter och kvalitativa intervjuer och observationer av lärare i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Sagans betydelse i förskolan : Vad förmedlas till barnen av sagan när den berättas/läses från bok? Vilka skillnader kan vi utläsa?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Mari Ottosson; Pernilla Salomonsson; Camilla Gunnarsson; [2007]
    Nyckelord :Sagans betydelse i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att synliggöra barn och pedagogers föreställningar kring vilken betydelse sagan, sagoläsning och sagoberättandet har? Hur kan vi på bästa sätt använda sagan i verksamheten? Vi har använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod, där vi undersökte två olika typer av sagosituationer. Det var en berättarsituation utan bok samt en sagoläsningssituation från bok. LÄS MER