Sökning: "sagoläsning"

Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade ordet sagoläsning.

  1. 16. Betydelse av sagan för språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Majeda Darwiche; [2010]
    Nyckelord :språkutveckling; sagor; förskolelärare; sagoläsning; samtal;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att belysa förskolelärares tankar kring sagor och varför sagor används i förskolan. Jag vill också illustrera hur förskolelärare arbetar med sagor för att stimulera språkutveckling hos barn. LÄS MER

  2. 17. Sagans betydelse i förskolan och skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elvira Cibo; Vildana Jugo; [2010]
    Nyckelord :fantasi; pedagoger; sagoläsning; sagoberättande; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete är att ta reda på hur pedagoger arbetar med sagor i förskolan och skolans tidigare år. Vår undersökning baseras på kvalitativa intervjuer som genomfördes med sex pedagoger verksamma i förskolan och skolans tidigare år. Utgångspunkten i denna undersökning är Vygotskij utvecklingsteori. LÄS MER

  3. 18. Undervisningssekvens i naturvetenskap med sagans och berättandets form i fokus

    M1-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Maria Rosén; [2009]
    Nyckelord :Sagor; naturvetenskap; fotosyntes; undervisningssekvens;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att planera, genomföra och utveckla en lektionssekvens i naturvetenskap där sagan och berättandet som form används som metod. Undervisningen handlade främst om fotosyntes och fröets livsbetingelser. Eleverna gick i årskurs fyra. LÄS MER

  4. 19. Sagans betydelse för språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Maria Molina; Maria Eklund; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har valt att studera hur sagoläsning främjar barns språkutveckling i förskolan. Vårt syfte med uppsatsen är att ta reda på om och hur pedagoger använder sig av sagor för att främja barns språkutveckling. För att ta reda på detta har vi intervjuat fyra förskollärare på fyra olika förskolor. LÄS MER

  5. 20. Hur stimulerar pedagogerna flerspråkiga barn i förskolan? How does the pedagogue stimulate bilingualism in school?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Khadija El-idrissi; Vinka Primorac; [2009]
    Nyckelord :Förskola; språkutveckling; identitetsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att få kunskap om hur pedagogerna inom förskolan arbetar med språkutveckling. Vi har inriktat oss på barn med utlänsk bakgrund i förskolan. Informanterna svarade att de bland annat använder sagoläsning, teckenstöd, konkret material i sitt arbete med flerspråkiga barn. LÄS MER