Sökning: "sagoläsning"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade ordet sagoläsning.

  1. 21. Tvåspråkiga barn i förskola : En studie av pedagogers uppfattningar om tvåspråkighet

    Kandidat-uppsats, Pedagogiska institutionen

    Författare :Azam Mobini; [2008]
    Nyckelord :tvåspråkighet; förskolan; pedagogernas uppfattningar;

    Sammanfattning : Som förälder till tvåspråkiga barn har jag ibland tänkt på vikten av språkutveckling hos tvåspråkiga barn. Under min utbildning på lärarhögskolan blev jag mer intresserad av detta ämne. Som blivande förskollärare kommer jag säkert att möta barn som talar två eller fler språk. LÄS MER

  2. 22. Sagans roll i förskolans verksamhet - en undersökning om förskolors användning av sagor och berättande i språkutvecklande syfte

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Carolina Alm; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur några pedagoger i förskolan arbetar med sagoläsning och sagoberättande för att stimulera barnens språkutveckling, samt hur de involverar barnen i berättandet och läsningen av sagor. Forskningsbakgrunden tar upp hur barns språkutveckling går till och vad en del teoretiker anser om sagoläsning och sagoberättande och hur barnen kan involveras i detta. LÄS MER

  3. 23. Sagostunden - tillfällen för lärande?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare : [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Sagostund är en naturlig del på många förskolor, därför valde vi att fokusera på pedagogers medvetna lärandeoch hur det kan avspegla sig i sagostunden. Stämmer pedagogers tankar överens med hur de bedriversagostunden eller skiljer det sig åt? Vår utgångspunkt är forskning och litteratur om sagostundens betydelse, förbarns lärande. LÄS MER

  4. 24. Att finna glädjen i sagoläsning och berättandet : En undersökning av hur pedagoger i förskola/förskoleklass inspirerar barn till att uptäcka glädjen kring berättandet och sagoläsningen.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Lillemor Svensson; Anna Nimmersjö; [2007]
    Nyckelord :Läs och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats var att skapa oss en bild om hur förskollärare inom förskola/förskoleklass inspirerar barn till att upptäcka glädjen med sagoläsning och muntligt berättande. Vi genomförde en undersökning med hjälp av kvantitativa enkäter och kvalitativa intervjuer och observationer av lärare i förskolan. LÄS MER

  5. 25. Sagans betydelse i förskolan : Vad förmedlas till barnen av sagan när den berättas/läses från bok? Vilka skillnader kan vi utläsa?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Mari Ottosson; Pernilla Salomonsson; Camilla Gunnarsson; [2007]
    Nyckelord :Sagans betydelse i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att synliggöra barn och pedagogers föreställningar kring vilken betydelse sagan, sagoläsning och sagoberättandet har? Hur kan vi på bästa sätt använda sagan i verksamheten? Vi har använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod, där vi undersökte två olika typer av sagosituationer. Det var en berättarsituation utan bok samt en sagoläsningssituation från bok. LÄS MER