Sökning: "sagopåsar förskola"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden sagopåsar förskola.

  1. 1. Bland sagopåsar och krumelurer- : En kvalitativ studie om hur förskollärare planerar, genomför och dokumenterar högläsning i verksamheten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pia-Maria Ahlstrand; Marie Jaktlund; [2017]
    Nyckelord :Lärande språkutveckling högläsning förskola interaktion;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Barnlitteraturen i förskolan : Hur används den för att främjaspråkutvecklingen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Hidekrans; [2016]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Förskola; Språkutveckling; Språkmiljö; Samspel;

    Sammanfattning : Inledning: Att barn får utveckla sitt språk är viktigt. Det finns många möjligheter att arbeta utifrånbarnlitteratur i förskolan för att främja barns språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Hur pedagoger i förskolan arbetar för att stimulera barns intresse för skriftspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Azra Ouhidan; [2012]
    Nyckelord :arbetssätt; förskola; intresse; skriftspråk;

    Sammanfattning : Studien är en kvalitativ undersökning på tre olika förskolor. Syftet är att undersöka hur fem förskollärare och en barnskötare arbetar med att stimulera intresset för skriftspråk hos förskolebarn i åldrarna 1-6 år, hur dessa pedagoger upplever att barn lär sig samt vilka tankar de har kring barnens intresse för skriftspråk. LÄS MER

  4. 4. ”Ja, allt vi gör hela dagarna tränar barns språkutveckling.” En undersökning av lärares syn på stimulering kring barns språkutveckling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Cathrine Eriksen; Linda Fransson; [2009]
    Nyckelord :metoder; förskola; förskoleklass; språkstimulering; språkutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den forskning som presenteras visar hur lärare kan stimulera barns språkutveckling genom olika verktyg, såsom sagor, högläsning, rim och ramsor, lek och språklekar. Även kommunikation och begreppet språklig medvetenhet beskrivs. LÄS MER