Sökning: "sagopåsar i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden sagopåsar i förskolan.

  1. 1. Flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sawsan Nahra; Almira Ljajic; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språk; språkutveckling; förskollärares förhållningssätt; flerspråkiga barn i förskolan; spontana och planerade undervisning; hjälpmedel; flerspråkighets utmaningar och samverkan.;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där det är allt vanligare att man träffar människor som talar andra språk än svenska, detta förekommer mycket inom förskolan. Därför valde vi att studera förskollärares syn på hur den ökande flerspråkigheten har påverkat förskolans verksamhet och hur man kan bemöta flerspråkiga barns språkutveckling för att planera en verksamhet som stimulerar barnens språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie om nyanlända barns språkutveckling, samspel och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Toloue Safdari; Selam Tewolde; [2020]
    Nyckelord :kommunication; multiculturality; multilingualism; newly arrived; flerspråkighet; kommunikation; mångkulturalitet; nyanländ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna arbetar med nyanlända barns språkutveckling i förskolan. För att ta reda på förskollärarnas arbetssätt gällande nyanlända barns språkutveckling har sex förskollärare från fem olika förskolor och två olika kommuner intervjuats. LÄS MER

  3. 3. Barnlitteraturen i förskolan : Hur används den för att främjaspråkutvecklingen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Hidekrans; [2016]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Förskola; Språkutveckling; Språkmiljö; Samspel;

    Sammanfattning : Inledning: Att barn får utveckla sitt språk är viktigt. Det finns många möjligheter att arbeta utifrånbarnlitteratur i förskolan för att främja barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Högläsning och berättande i förskolan : En studie om förskollärarnas ändamål och tillvägagångssätt runt högläsning och berättande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna-Karin Thorstensson; [2016]
    Nyckelord :Storytelling; conversation; reading aloud; literacy; working with literature; literature; Berättande; samtal; högläsning; litteracitet; arbetet kring litteraturen; litteratur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få mer kunskap runt vad förskollärarnas egna beskrivningar är om hur och varför de på förskolan arbetar med högläsning och berättande och om det ser annorlunda ut för olika åldersgrupper på förskolan. Studiens metod är kvalitativ och består av fyra semistrukturerade intervjuer av förskollärare på två olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Hur pedagoger i förskolan arbetar för att stimulera barns intresse för skriftspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Azra Ouhidan; [2012]
    Nyckelord :arbetssätt; förskola; intresse; skriftspråk;

    Sammanfattning : Studien är en kvalitativ undersökning på tre olika förskolor. Syftet är att undersöka hur fem förskollärare och en barnskötare arbetar med att stimulera intresset för skriftspråk hos förskolebarn i åldrarna 1-6 år, hur dessa pedagoger upplever att barn lär sig samt vilka tankar de har kring barnens intresse för skriftspråk. LÄS MER