Sökning: "sagor i grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden sagor i grundskolan.

  1. 1. In what way does the use of fairytales affect language development in primary school ESL students?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elvira Bajramaj; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Från folksaga till film – en adaptionsstudie av Rödluvan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Malin Gerdin; [2020]
    Nyckelord :Rödluvan; Adaptionsstudie; Sagor; Olika medier; Bröderna Grimm; Catherine Hardwike.;

    Sammanfattning : Sagor kan uttrycka en förtrollande fantasivärld där allt kan hända. De är en självklarhet i många hem och sagans intriger och spänningsmoment kan ge hela familjen en upplevelse. Syftet med den här studien är att genomföra en flerdimensionell adaptionsanalys av två olika versioner av sagan om Rödluvan och Vargen. LÄS MER

  3. 3. Högläsning – en dörr till sagan : En fenomenografisk studie med fokus på lärares uppfattningar om högläsningens roll i undervisningen med fokus på sagor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ida Lorentsson; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; språk; gemenskap; bilder; sagor; fantasi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 uppfattar högläsningens roll i undervisningen med fokus på sagor. Studien är kvalitativ med inspiration från en fenomenografisk forskningsansats och grundar sig i det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 4. En studie om sagoarbete i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Violetta Olsson; Marie Hellström; [2012]
    Nyckelord :kreativitet; kulturarv; lärande; saga; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med studien och våra frågeställningar var att få fördjupade kunskaper om sagans möjlighet att öka förutsättningar till elevernas lärande och utveckling. Vi ville också se om det är relevant att öka sagoarbetet i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Engelska i de tidigare skolåren : När den startar och hur går lärarna tillväga?

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Carola Berg; Irmine Nilsson; [2007]
    Nyckelord :Tidig engelskundervisning; andraspråksinlärning; engelska för tidiga skolår;

    Sammanfattning : Läroplanen (Lpo94) förespråkar en tidig start i engelska i grundskolan med den kommunikativa inlärningsstilen som fokus. I de lokala ämnesplanerna för den studerade kommunen har lärarna som mål att eleven ska kunna förstå enkla instruktioner och beskrivningar som ges i lugnt tempo och tydligt tal för eleven inom välbekanta områden. LÄS MER