Sökning: "sagor och väsen"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden sagor och väsen.

  1. 1. Spela en fiddel : En kreativ studie av folklorkaraktärer inom Terry Pratchetts Skivvärld

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Jenny Lindberg Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Terry Pratchett; Näcken; folklore; sagor; magisk musik;

    Sammanfattning : This essay is a creative study of how characters are depicted in Terry Pratchett’s Discworld, based on three novels of Pratchett, translated to Swedish: Häxor i Faggorna (1994), Svinvinternatt (2005), and Levande musik (2001). The creative part will be a short story written by me, where I put the well-known character Näcken from Swedish folklore into Pratchett’s imaginary world Discworld. LÄS MER

  2. 2. Sagans förtrollade skog En ekokritisk studie om människans möte med naturen i den bauerska sagovärlden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Englöf; [2020]
    Nyckelord :Sagor; skog; natur; sagoväsen; John Bauer; ekokritik; antropocentrism biocentrism; besjälning; antropomorfism; Bland tomtar och troll;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker människans möte med sagans förtrolla(n)de skog i tre sagor från tidigt 1900-tal: Jeanna Oterdahls ”Prinsen utan skugga”, Helena Nybloms ”Oskuldens vandring” och Elsa Beskows ”När trollmor skötte kungens storbyk”. Sagorna gavs första gången ut i jultidningen Bland tomtar och troll, och alla innehåller bilder av illustratören John Bauer. LÄS MER

  3. 3. Varumärkespersonlighet : Hur uppfattar konsumenter olika varumärkens personligheter?

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Cihan Kizil; [2010]
    Nyckelord :varumärkespersonlighet;

    Sammanfattning : Varumärkespersonlighet blir en allt viktigare del i företagens strategiska marknadsföring. Studier visar att om man applicerar drag från mänskliga personligheter på ett varumärke kommer man att effektivare kunna marknadsföra sig mot sina målgrupper. LÄS MER