Sökning: "sagor psykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden sagor psykologi.

  1. 1. Sagans olika roller utifrån ett pedagogiskt perspektiv : En studie om sagans betydelse för ett barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Anette Wagner; Anette Sundkvist; [2012]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk metod; saga; sagor; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet har varit att se sagans betydelse för ett barn i förskoleålderns språkliga utveckling. Syftet var även att undersöka hur pedagogers och föräldrars engagemang kan bidra.  Metoden som använts i examensarbetet är en kvalitativ undersökning på två förskolor med olika förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Mångfald i förskolan : Pedagogers arbete med två- och flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Katrine Horn Johansson; Sabina Peco; [2011]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; mångfald; modersmål;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en större förståelse för hur pedagoger arbetar med flerspråkiga barn i förskolan. Fokus lades på förskolor som befann sig i områden där mångfalden var stor bland barnen. Det vi ville undersöka var hur pedagoger upplever att de bemöter och arbetar med flerspråkiga barn. LÄS MER

  3. 3. Individuationsprocessen från ett kvinnligt perspektiv : myterna om Sofia och Inanna, sagan om Tusenskinn betraktade ur jungiansk synvinkel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Ulla Vändel Liminga; [2008]
    Nyckelord :jungiansk psykologi; analytisk psykologi; C. G. Jung; Inanna; Sofia; Tusenskinn; myt; saga; symbol; arketyp; individuation; kvinnlig utveckling; jaget; persona; skugga; animus; självet; den stora modern;

    Sammanfattning : C. G. Jungs teori om individuationen, och huvuddelen av de beskrivningar som finns av den, t.ex. LÄS MER

  4. 4. En barnboks betydelse för främjandet av jämställdhet mellan könen en studie i samband med boksamtal i förskolan

    L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Emily Pettersson; Maria Skytt; [2007]
    Nyckelord :barnlitteratur; boksamtal; förskola; genus; jämställdhet;

    Sammanfattning : Genus och jämställdhet är centrala begrepp i vårt samhälle. Redan i förskolan kan barnen bli påverkade av genus. Läroplanen för förskolan (Lpfö 98) nämner att personalen ska motverka de traditionella könsmönstren i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Ondskan i arketypen

    Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Lotta Krüger; [2001]
    Nyckelord :ondska; djävulen; jungiansk psykologi; Carl Gustav Jung; arketyp; projektion; skuggan; orenhet; syndabock;

    Sammanfattning : Denna uppsats har haft till syfte att söka nå en förståelse för ondskan och dess eventuella betydelse för människans förutsättningar i tillvaron. Med hjälp av ett psykoanalytiskt och arketypiskt förhållningssätt har jag valt att framställa ondskan som viktig beståndsdel i det mänskliga livet. LÄS MER