Sökning: "sagor språkutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden sagor språkutveckling.
1. Förskollärares syn på flerspråkighet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares syn på det språkutvecklande arbetet med flerspråkiga barn i förskolan. Studien tar även sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet med centrala begrepp som kommunikation och den proximala utvecklingszonen. LÄS MER
2. En litteraturstudie om sagans bidragande till elevers språkutveckling.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur sagan bidrar till att främja språkutvecklingen. Samt vilka metoder som finns för att arbeta med sagor i klassrummet. Denna litteraturstudie bygger på sex artiklar och en avhandling som ligger till grund för studiens resultat. LÄS MER
3. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur ett antal förskollärare använder sig av språkutvecklande arbetssätt i undervisningen samt vilka utmaningar de upplever att de konfronteras med i samband med detta arbete. Undersökningen grundar sig på empiriskt material som samlades in med hjälp av kvalitativa intervjuer med fem verksamma förskollärare. LÄS MER
4. Förskollärares syn på högläsning som undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang om att organisera och använda högläsning i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie avser att få en djupare inblick i hur förskollärare väljer att arbeta med högläsning i sin undervisning. I förskolans värld är högläsningen ett verktyg som bidrar till språkutveckling, relationsskapande och ämneskunskap. LÄS MER
5. “Barnen ska kunna sätta sig in i varandras situationer” : Hur förskollärare främjar flerspråkiga barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare arbetar för att främja flerspråkiga barns språkutveckling. I vår studie utgår vi från två teorier, den sociokulturella och den interkulturella teorin. Fyra gruppintervjuer har genomförts med tio förskollärare. Under intervjuerna ville vi få svar på våra tre frågeställningar. LÄS MER