Sökning: "sagor"

Visar resultat 1 - 5 av 221 uppsatser innehållade ordet sagor.

  1. 1. Att spela mellan raderna - En studie i att gestalta en läst text med hjälp av orgeln.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Linus Landgren; [2019-10-02]
    Nyckelord :ackompanjemang; bibeltext; improvisation; komposition; orgel; orgelsaga; sagor; story-telling; textgestaltning;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur orgeln kan användas till att ackompanjera en läst text. Jag har valt fyra texter – två bibeltexter och två egenskrivna barnsagor – som jag har spelat till samtidigt som de lästes. Ackompanjemangens syfte har varit att lyfta fram handlingen och återspegla de känslolägen som finns i texterna. LÄS MER

  2. 2. Och så levde hon lycklig i alla sina dagar... : En litteraturstudie om genusstrukturer i sagor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping; Högskolan i Jönköping

    Författare :Agnes Lindell; Lovisa Törnebladh; [2019]
    Nyckelord :sagor; kvinnliga karaktärer; skola; genusperspektiv; normer;

    Sammanfattning : Hur framställs egentligen kvinnliga karaktärer i sagor och har dessa framställningar någon påverkan på barn i deras skapande av den egna könsidentiteten? Vi har utifrån forskning försökt besvara hur kvinnliga karaktärer framställs i traditionella sagor, samt hur barn uppfattar karaktärer i traditionella och i feministiska sagor. Då skolan har i uppdrag att aktivt motverka stereotypiska könsmönster och ge elever möjlighet till att finna sin unika egenart, anser vi att det är av hög relevans att studera hur de texter elever möter kritiskt kan granskas utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER

  3. 3. The Tardis of the Bodymind

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Konst (K)

    Författare :Imelda Cruz Linde; [2019]
    Nyckelord :Konst; performance; Jakt; Död; berättande; sagor; andlig; omvandlingsprocesser;

    Sammanfattning : Denna text är en uppsats om min konst. En kollage-artad sammanställning bestående av olika koncentrat, eller ska jag kalla det för koncentrerade förklaringar, tankelekar och processer. Text och bild består av de arbeten jag hittills odlat fram under min tid här på Konstfack, tillsammans med den mylla som dessa är sprungna ur.  . LÄS MER

  4. 4. Vem får vara med? : En studie om inkludering i barn och ungdomslitteratur och inkluderande lässätt.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Annika Callen; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; accessibility; children’s literature; youth literature; norms; norm creativity; norm criticism; audiobooks; Inkludering; tillgänglighet; barnlitteratur; ungdomslitteratur; normer; normkreativitet; normkritik; ljudböcker;

    Sammanfattning : I den här studien har jag undersökt vilka berättelser unga och barn möter genom barn- och ungdomslitteratur och även på vilka sätt som denna typ av litteratur finns tillgänglig att läsa. Studien innehåller även ekonomiska aspekter. LÄS MER

  5. 5. Dynamisk bedömning av narrativ förmåga : - en jämförelse mellan flerspråkiga och enspråkiga barn i svensk förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Petra Gunnarsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund Mot bakgrund av att andelen flerspråkiga individer ökat i Sverige står logopeder som utreder språkstörning hos barn inför nya utmaningar. Traditionell statisk bedömning har visat sig missgynna flerspråkiga barn, som då ofta presterar sämre än sina enspråkiga jämlikar. LÄS MER