Sökning: "sagor"

Visar resultat 21 - 25 av 275 uppsatser innehållade ordet sagor.

  1. 21. Sagor för framtidens kompetenta samhällsmedlemmar : En kvalitativ studie om litteratur som läromedel i förskolan och dess inverkan på barns aktörskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Martina Löf; Hanna Strömbäck; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Aktörskap; Läromedel; Fostran; Känslor; Moral; Förskola;

    Sammanfattning : Studien undersöker ”Tio små kompisböcker” som läromedel och bokseriens budskap för vad som anses viktigt för barn att lära sig samt hur det kan påverka barns aktörskap. Studien består även av intervjuer med förskollärare om hur och i vilket syfte de arbetar med bokserien i förskolans undervisning. LÄS MER

  2. 22. Förskollärares syn på högläsning som undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang om att organisera och använda högläsning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Melin; Sofia Vipsjö; [2022]
    Nyckelord :högläsning; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie avser att få en djupare inblick i hur förskollärare väljer att arbeta med högläsning i sin undervisning. I förskolans värld är högläsningen ett verktyg som bidrar till språkutveckling, relationsskapande och ämneskunskap. LÄS MER

  3. 23. H.C Andersen en försvarare av sin tids manlighetens ideal, eller blott en vekling? : En analys över hur det manliga och maskulina idealet yttrade sig i Andersens sagor under 1840-talet.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Emma Danielsson; [2022]
    Nyckelord :Historia; manlighet; maskulinitet; homosocial konstruktion;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats granskar 8 av H.C Andersens sagor som gavs ut under 1840-talet utifrån två teorier. Den första är teorin innebär att manlighet är en homosocial konstruktion och den andra teori hävdar att skönlitteraturen ger läsaren en bild av vilka normer och värden samhället och författaren hade under den period då verket skrevs. LÄS MER

  4. 24. Perinteisiä satuja vastakarvaan lukemassa : Normikriittiset satukuvakirjat osana sukupuolisensitiivistä kirjallisuuskasvatusta ruotsalaisessa ala-asteen koulussa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Mikko Honkala; [2022]
    Nyckelord :Jämställdhet; könsroller; modersmålsundervisning; motströmsläsning; motståndsläsning; normkritisk pedagogik; resisting reading; sagor;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur motståndsläsning eller motströmsläsning (resisting reading) kan användas som verktyg i tolkning av tre svenskspråkiga normkritiska sagobilderböcker; Alexander Janssons, Sofia Jensfeldts och Silvy Strands Rödluvan (2018), Askungen (2018) och Skönheten & Odjuret (2021). Dessa tre sagobilderböcker ingår i Moderna sagor-serien som publicerats av OLIKA förlag AB. LÄS MER

  5. 25. “Barnen ska kunna sätta sig in i varandras situationer” : Hur förskollärare främjar flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hansson Linnéa; Krayem Mariam; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; interkulturellt arbete; intervjuer; modersmål; Polyglutt; sociokulturell teori; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare arbetar för att främja flerspråkiga barns språkutveckling. I vår studie utgår vi från två teorier, den sociokulturella och den interkulturella teorin. Fyra gruppintervjuer har genomförts med tio förskollärare. Under intervjuerna ville vi få svar på våra tre frågeställningar. LÄS MER