Sökning: "sagostund på förskolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden sagostund på förskolan.

  1. 1. Sagostund - Pedagogers tankar om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Freja Sopo; [2011]
    Nyckelord :Högläsning; Utveckling; Barn barngrupp; Pedagog;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan står det bland annat att man ska sträva mot att barnen utvecklar sin förmåga att lyssna och berätta. Idag finns inga direkta krav på lärande i förskolan samtidigt som förskolan ska vara en lärande miljö. Pedagoger måste därför vara väl medvetna om hur deras arbete kan påverka barnen. LÄS MER

  2. 2. Estetiska uttrycksformer i förskolan : Sex förskollärares uppfattning om estetiska uttrycksformer i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Upit Retno Wardani; Jenny Bringeland; [2011]
    Nyckelord :Pedagogik; estetiska uttrycksformer; förskola; skapande; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få inblick i pedagogers reflekterande kring estetiska uttrycksformer. Som frågeställningar har vi haft: Vad inkluderar pedagogen i begreppet estetiska uttrycksformer? Hur arbetar pedagoger med estetiska uttrycksformer? Vad vill pedagogerna uppnå för lärande hos barnen med användandet av estetiska uttrycksformer? Vår ambition har varit att synliggöra förskollärares olika sätt att se på användandet av estetiska uttrycksformer i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Sagans betydelse för barns språkliga utveckling - en studie av hur pedagogerna i förskolan arbetar med sagor för att stimulera barnets språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Ulrika Lindström; Caroline Herbertsson; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagoger planerar sagostunder och hur de arbetar med sagor i förskolans verksamhet. Även pedagogernas förhållningssätt till sagor och språk undersöks, samt vilka konsekvenser det får för barnets språkliga utveckling. LÄS MER