Sökning: "salutogen och patogen"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden salutogen och patogen.
1. Elevers syn på droger ur hälsoperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka huruvida elever i ämnet idrott och hälsa får ta del av undervisning kopplat till droger, då det står utskrivet att eleverna ska få ta del av denna undervisning i de svenska styrdokumenten för idrott och hälsa 1. Vidare så är syftet med denna studie att undersöka vad eleverna har för syn på droger kopplat till de salutogena och patogena hälsoperspektiven av Aaron Antonovsky (1996). LÄS MER
2. Hälsa enligt ChattGPT, en ny hälsodiskurs
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vad det textgenererande AI-verktyget ChattGPT konstruerar för hälsosyn till lärare som använder det för lektionsplanering. Studiens frågeställning är Vilken hälsodiskurs framträder i ChattGPT:s lektionsplaneringar om hälsa i ämnet idrott och hälsa? Tio genererade lektionsplaneringar skapades utifrån instruktionen: Planera en lektion i hälsa i ämnet idrott och hälsa för årskurs 9? Lektionsplaneringarna analyserades genom en tematisk analys. LÄS MER
3. Relevanta områden att belysa i hälsa inom idrott och hälsa : Ur ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att det inte gjorts många studier ur ett elevperspektiv på vad som är relevanta områden inom hälsa i ämnet idrott och hälsa (Røset et al., 2020:4–5). LÄS MER
4. Idrott och hälsa, ett ämne i hälsans tecken? : Lärares tolkningar av begreppet hälsa och deras beskrivningar av hur de undervisar hälsa.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Studien har undersökt hur lärare tolkar begreppet hälsa och hur de beskriver att de undervisar hälsa i sin praktiska undervisning. För att besvara dessa frågor har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer använts. LÄS MER
5. Rör det sig i klassrummet? En intervjustudie om 12 lärares syn på daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om vilka olika synsätt det finns bland lärare på fysisk aktivitet i skolan. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån tre frågeställningar som i tur och ordning berör hur lärare ser på daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen, om lärares undervisning innehåller fysiska inslag och om dessa inslag i så fall är kopplade till undervisningsinnehållet eller en separat aktivitet, samt vilka möjligheter och hinder lärare ser med att i sin undervisning implementera läroplanens skrivning om att skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen. LÄS MER