Sökning: "salutogent perspektiv hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 154 uppsatser innehållade orden salutogent perspektiv hälsa.

  1. 1. Att arbeta med yoga och mindfulness i undervisningen : en kvalitativ intervjustudie med sex lärare i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Maja Bäckman; Caroline Enderin; [2024]
    Nyckelord :idrott; idrottsundervisning; skolan; grundskola; gymnasiet; yoga; mindfulness; mental träning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur idrottslärare som använder sig av yoga eller mindfulness i sin undervisning gör för att forma sin undervisning i det samt vilka möjligheter och hinder det finns med yoga och mindfulness relaterat till undervisningen. Följande frågeställningar har studien utgått ifrån: Vad lyfter lärarna som viktigt vid utformningen av sin undervisning i yoga och mindfulness? Vilka för- och nackdelar ser lärarna med undervisningen i yoga och mindfulness? Vad bör man tänka på vid undervisning i yoga och mindfulness? Studien har använt sig av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Idrottslärares förståelse för hälsa : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare uppfattar hälsa

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nathalie Mattsson; [2024]
    Nyckelord :Health education; physical education; learning health; physical education; conceptions of health;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute to knowledge about physical education teachers' understanding of health and how the view of health can be related to theories about health. The theories used in the study are the salutogenic and pathogenic perspective and KASAM. Four physical education teachers participated in a qualitative interview study. LÄS MER

  3. 3. Hälsa i Idrott och hälsa- ett elevperspektiv

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Pelle Lejeby; [2024]
    Nyckelord :salutogenes; kroppsideal; hälsosyn;

    Sammanfattning : Intro En växande problematik med större hälsoklyftor i samhället lade grunden för att vilja förstå mer om hur utbildningen i hälsa upplevs utifrån ett elevperspektiv samt hur forskningsläget ser ut. Hälsa är mångfacetterat och intressant ur ett såväl samhälleligt perspektiv som framtida yrkesperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Fritidshem som en hälsofrämjande arena.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ann Louise Lopez Karlsson; Ulrika Jönsson; [2023-12-07]
    Nyckelord :intervjustudie; psykisk hälsa; psykisk ohälsa; hälsofrämjande arbete; fritidshem; salutogent perspektiv; KASAM; känsla av sammanhang; begriplighet; hanterbarhet; meningsfullhet; sociala relationer.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur personalen på fritidshem talar om och förstår begreppet psykisk hälsa i relation till fritidshemmets uppdrag samt hur de arbetar hälsofrämjande. Tidigare forskning ger oss en inblick i hur den psykiska ohälsan har ökat under de senaste åren och att det sjunkit ner i åldrarna. LÄS MER

  5. 5. Barns psykiska hälsa i förskolan. En kvalitativ studie med fenomenografisk ansats om hur några förskollärare uppfattar sina kunskaper, pedagogiska verktyg och medvetna förhållningssätt i sitt arbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Ekdahl; Jenny Millander; [2023-02-28]
    Nyckelord :psykisk hälsa; barn; förskola; anknytning; relationer; samspel;

    Sammanfattning : Rapporter visar att det skett en ökning av antalet inskrivna barn i förskolans utbildning under de senaste åren, samtidigt som forskning visar på en ökad psykisk ohälsa i samhället, framförallt ångestsyndrom och depression är det som utmärker sig. I rapporten från Skolverket (2019) be skrivs det att det finns ett utvecklingsområde i skolor och förskolor med en tydligare koppling i undervisningen av det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. LÄS MER