Sökning: "salutogent synsätt i skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden salutogent synsätt i skolan.

  1. 6. Delaktighet och hälsa : -för integrerade grundsärskoleelever i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Hanna Karlsson; Chatarina Skalberg; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; grundsärskola; hälsa; idrott och hälsa; integrering; KASAM; patogen; salutogen;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur grundskolans idrottslärare tolkar och skapar förutsättningar för delaktighet och hälsa i ämnet idrott och hälsa för integrerade grundsärskoleelever. Våra frågeställningar har varit hur grundskolans idrottslärare definierar begreppen delaktighet och hälsa och om deras förståelse av begreppen påverkar hur de skapar förutsättningar för delaktighet i hälsofrämjande aktiviteter. LÄS MER

  2. 7. Skolsköterskors inställning till hälsofrämjande arbete på gruppnivå

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Camilla Tinasdotter; Jacqueline Hildingsson; [2018]
    Nyckelord :Content analysis; health promotion; group level; school nurse; salutogenesis; Gruppnivå; hälsofrämjande arbete; innehållsanalys; salutogenes; skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolsköterskans arbetsuppgifter har förändrats över tid, från medicinska insatser på individnivå till ett fokus på hälsofrämjande arbete på individ-, grupp- och organisationsnivå. Skollag, riktlinjer och kompetensbeskrivning beskriver att skolsköterskan ska arbeta hälsofrämjande och förebyggande på gruppnivå. LÄS MER

  3. 8. Att främja motivation : Om lärarens betydelse och vikten av att skapa meningsfullhet i skolarbetet för eleven.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elisabeth Holmgren; [2018]
    Nyckelord :begriplighet; hanterbarhet; lärare-elev-relation; meningsfullhet; motivation; skola.;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ undersökning som bygger på semifokuserade gruppintervjuer med 8 lärare från två skolor i grundskolans årskurs 7 – 9. Syftet med studien var att undersöka hur lärare arbetar med motivationshöjande insatser och de forskningsfrågor som ställdes var: - Vilka aspekter anser lärare är viktiga att beakta i motivationsarbete? - Hur arbetar lärare med motivationshöjande insatser i det dagliga arbetet? Som analysmetod användes tematisk analys och de pedagogiska implikationer som låg till grund utgick från påverkan sett ur konstuktionistiskt samt salutogent synsätt. LÄS MER

  4. 9. Ungdomar i riskzon : - En kvalitativ studie om faktorer som enligt personal inom socialtjänst och HVB kan främja en positiv utveckling.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Joakim Gustafsson; Jessica Holmberg; [2017]
    Nyckelord :HVB-hem; KASAM; riskfaktorer; skyddsfaktorer; ungdomar;

    Sammanfattning : Syftet är att belysa och analysera hur personal inom Socialtjänst och på HVB-hem berättar om arbetet för att stärka skyddsfaktorer och stödja ungdomar mot en positiv utveckling. Den metodologiska utgångspunkten i denna studie är fenomenologisk. LÄS MER

  5. 10. Problemskapande beteende i skolan : När individen ställs mot kollektivet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Carina Thunberg; [2017]
    Nyckelord :Inkludering; lågaffektivt bemötande; salutogent synsätt; lärare i fritidshem; fritidshem; kollektiv; individ;

    Sammanfattning : Genom skrivandet av min essä har jag undersökt begreppet inkludering och då speciellt inkludering av elev i behov av särskilt stöd som tar sig yttring i ett problemskapande beteende. Beteendeproblem hos individen påverkar kollektivet, i detta fall klasskamrater, och det påverkar mig som lärare i fritidshem. LÄS MER