Sökning: "salutogent synsätt"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden salutogent synsätt.

  1. 1. Språkstörning i mötet med skolans värld : en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Torbjörnsdottir; Anna-Maria Pettersson; [2021]
    Nyckelord :grundskola; språkstörning; språkutvecklande arbetssätt; stöttning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractTorbjörnsdottir, Amanda & Pettersson, Anna-Maria (2021). Språkstörning i mötet med skolans värld - en systematisk litteraturstudie. LÄS MER

  2. 2. En kunskapslucka hos lärare kring ätstörningar : En kvantitativ studie om hur lärare arbetar kring ätstörningar

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Bea-Lina Holmberg; Olle Gibson; [2021]
    Nyckelord :eating disorders; swedish school; knowledge; Ätstörningar; svenska skolan; kunskap;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien undersöker hur lärare i idrott och hälsa och lärare i andra ämnen i Stockholms län arbetar kring ätstörningar i skolan. Syftet med detta är att ge en bild av vilka faktorer som sätter ramar för arbetet med ätstörningar. Studiens frågeställningar är: 1. LÄS MER

  3. 3. När inte ens experterna är helt överens : en textanalys av hälsa i läroböcker för ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Johanna Hälleberg; Catharina Wiking; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka hur hälsa framställs i läroböcker för idrott och hälsa för grund- och gymnasieskolan. • Vilket utrymme ges hälsa i läroböcker för grund- och gymnasieskolan inom skolämnet idrott och hälsa? • Vilka övergripande perspektiv och teorier om hälsa kommer till uttryck i läroböckerna? Metod Studiens metod var en kvalitativ och kvantitativ textanalys av fyra läroböcker inom ramen för ämnet idrott och hälsa, där den kvantitativa delen syftade till att ta reda på förekomsten av termerna hälsa, hälso-, ohälsa samt ohälso-. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa hälsa : En kvalitativ studie om hur gymnasielärare tolkar och undervisar hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :William Staflund; [2020]
    Nyckelord :Hälsa; salutogent; patogent; svårigheter; undervisning;

    Sammanfattning : Inom ämnet idrott och hälsa har tidigare forskning visat att hälsodelen av ämnet är något som lärare haft svårt att förhålla sig till. Anledningen till detta är eftersom det av lärare upplevts som att det inte finns någon tydlig definition om vad det innebär att undervisa om hälsa. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet, en del av vardagen på förskolan : en kvalitativ undersökning om hur förskollärare arbetar och skapar förutsättningar för fysisk aktivitet

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Samuelsson; Elin Andersson; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskollärare; pedagog; KASAM; salutogent synsätt; motorik; planerad aktivitet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur förskollärare arbetar och skapar förutsättningar för barns fysiska aktivitet i förskolan. Vi upplever på senare tid att fysisk aktivitet och rörelse fått lägre prioritet i förskolans arbete. LÄS MER