Sökning: "samarbete för måluppfyllelse"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden samarbete för måluppfyllelse.

  1. 1. Repslagning - samarbete och aktionsforskning i skolslöjden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Sabina Antonsson; [2023-04-18]
    Nyckelord :slöjd; grundskola; samarbete i slöjden; repslagning; ramfaktorer; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Denna studie belyser slöjdlärares resonemang vid samarbete mellan slöjdens olika materialinriktningar med repslagning som gemensamt arbetsområde. Studien undersöker även på vilka sätt elever upplever slöjdämnet vid arbete med repslagning i skolslöjden före respektive efter detta arbetsområde. LÄS MER

  2. 2. Ansvar för pedagogiskt ledarskap i förskolan? – En granskning av rektorers och förskolelärares samarbete

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Caroline Brage; [2023-01-24]
    Nyckelord :Legitimitet; Institutionella normer och myter; Samarbete; Ledarskap på avstånd;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur rektorer och förskolelärare förhåller sig till och samarbetar med varandra utifrån rollernas beskrivna ansvar i läroplanen att på olika sätt leda i utbildningen för barnen. Ett särskilt fokus för studien är hur rektorer och förskolelärare förhåller sig till och hanterar det avstånd som råder mellan dem utifrån att rektorerna ansvarar för flera förskolor. LÄS MER

  3. 3. Att lyckas med matematikundervisningen, Vad spelar roll? : Lärares perspektiv och faktorer i undervisning och organisation hos framgångsrika skolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hedvig Bolmgren; Janette Hagdahl; [2023]
    Nyckelord :lärarperspektiv; matematikundervisning; organisation; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : I dagens skola lämnar ett antal elever årskurs 9 utan godkänt betyg i matematik, trots att styrdokumenten trycker på elevens rätt att få det stöd som krävs för att nå dit. Studiens syfte är att inför vår kommande yrkesutövning som speciallärare och specialpedagog få ökad kunskap om vad som utmärker skolor där eleverna när de går ut årskurs nio under flera år i rad nått högre resultat än förväntat när det gäller måluppfyllelse i matematik samt vilka faktorer lärare, speciallärare, specialpedagoger och rektorer ser som viktiga för att kunna utföra ett gott arbete med goda resultat för alla elever. LÄS MER

  4. 4. Tvålärarsystem som pedagogisk praktik : En kvalitativ studie om hur tio lärarpar beskriver hur tvålärarsystemet påverkar deras undervisning och möjligheten att möta elevernas behov

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Karolina Björk; [2023]
    Nyckelord :tvålärarsystem; tvålärarskap; samundervisning; co-teaching; co-teaching models;

    Sammanfattning : Tvålärarsystem är ett arbetssätt som blir vanligare i svenska skolan. Det går ut på att två klass–eller ämneslärare delar på ansvaret för eleverna och dess tillhörande planering, undervisning och bedömning. LÄS MER

  5. 5. Ett jobb som alla andra : En kvalitativ studie om daglig verksamhet som en meningsfull och arbetshabiliterande sysselsättning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Saga Nyman Renström; Alice Tervalampi Olsson; [2023]
    Nyckelord :Day services; LSS; work; Daglig verksamhet; LSS; arbete;

    Sammanfattning : Följande studie genomfördes på uppdrag av Vård- och omsorgsförvaltningen i en av Sveriges större kommuner. Syftet med denna kvalitativa intervjustudie har varit att undersöka hur högfungerande deltagare på daglig verksamhet upplever insatsen i förhållande till sina behov och önskemål. LÄS MER