Sökning: "samarbete mellan föräldrar och förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 60 uppsatser innehållade orden samarbete mellan föräldrar och förskola.

  1. 11. Föräldrasamverkan i praktiken : En kvalitativ studie om hur förskollärare samverkar med hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Louise Larsson; Malin Fridolfsson; [2018]
    Nyckelord :Samverkan; samarbete; föräldrar; förskola; hem; inflytande; delaktighet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med föräldrasamverkan i praktiken samt få syn på förskollärares uppfattningar om vad som kännetecknar en god samverkan. Studien har en kvalitativ ansats där åtta förskollärare intervjuats för att få syn på deras uppfattningar om föräldrasamverkan. LÄS MER

  2. 12. "Det fanns mer på väggarna förut, men det har blivit mer levande i arbetet nu" : En kvalitativ intervjustudie om hur pedagoger i förskolan arbetar för att stödja och stimulera flerspråkiga barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Kaijser; [2017]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; interkulturalitet; multimodalitet; språkstöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare kan arbeta språkstödjande för barn med annat modersmål än svenska. Utifrån syftet har dessa frågeställningar ställts: “Hur kan förskollärare arbeta för att synliggöra och stödja barns olika modersmål i förskolan?” och “Vilka metoder och material kan förskollärare använda för att stödja flerspråkiga barns språkutveckling i svenska? Den teoretiska ramen för studien utgörs av det interkulturella förhållningssättet, stöttat lärande (scaffold) och det socialsemiotiska multimodala perspektivet. LÄS MER

  3. 13. "Dörrklockan ringer" Pedagogernas bemötande av nyanlända i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jasmine Vainio Ali; Akkiz Kozan; [2017]
    Nyckelord :Nyanlända föräldrar; förskolan; pedagoger; interkulturalitet; kommunikationsteori; multimodalitet; bemötande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogerna bemöter nyanlända föräldrar i förskolan med fokus på lämning- och hämtningssituationerna på en introduktionsavdelning för nyanlända. Vi hade tidigare erfarenheter från förskolan att de främsta möjligheterna för kommunikation ägde rum mellan pedagogerna och föräldrarna vid lämning och hämtning, därför fokuserade vi på dessa tillfällen och riktade in oss på kommunikation, kommunikativa strategier och inkludering. LÄS MER

  4. 14. Anknytning som ett gummiband : En essä om anknytningens betydelse under barnets introduktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lovisa Broman; Karin Holmlund; [2017]
    Nyckelord :Preschool; becoming attached; connection attachment; introduction; induction; affect theory mirroring; induction methods; safe base; safe haven; Förskola; anknytning; introduktion; inskolning; affektteori; inskolningsmetoder; trygg bas; säker hamn;

    Sammanfattning : Den här essän kommer att behandla ett vanligt förekommande ämne inom förskolan, introduktioner av nya barn och föräldrar. Genom introduktionen måste pedagoger förhålla sig till den nya familjen för att försöka få till anknytning och trygghet. LÄS MER

  5. 15. Tolkar vi olika? : En essä om föräldrars inflytande och delaktighet i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Humlerö; Carina Wettervik; [2017]
    Nyckelord :Preschool; parents; cooperation; power; influence; participation; knowledge; professionalism; Förskola; föräldrar; samarbete; makt; inflytande; delaktighet; kunskap; professionalitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Vi har båda erfarenhet av att vi ofta fått dåligt resultat när föräldrarna svarat på enkätfrågor som handlar om delaktighet och inflytande, vilket bidragit till att vi skriver denna essä. Vi intar även ett hermeneutiskt perspektiv och kopplar ihop med vår essä där båda handlar om att tolka och försöka förstå andra människor utifrån olika perspektiv. LÄS MER