Sökning: "samarbete mellan föräldrar och förskola"

Visar resultat 6 - 10 av 60 uppsatser innehållade orden samarbete mellan föräldrar och förskola.

  1. 6. Vårdnadshavares rätt till information i förskolan : En enkätstudie kring vårdnadshavares känsal av information i förskolan om arbetssätt och aktiviteter.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tina Ronnerfors-Hök; [2019]
    Nyckelord :delaktighet; förskola; föräldrar; inflytande; förskollärare; samarbete; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Denna studie har sitt ursprung i Läroplanen för förskolan och dess uttalade krav på att arbetslag i förskolan ska ta ansvar för att utveckla en tillitsfull relation mellan förskola och hemmet. Syftet med undersökningen är att ta reda på och kartlägga vårdnadshavarnas delaktighet och inflytande i förskolans arbetssätt och aktiviteter för att uppnå delaktighet och inflytande hos vårdnadshavare. LÄS MER

  2. 7. Förebyggande och främjande -om tidiga insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Artberger; [2019]
    Nyckelord :Förebyggande arbete; förskolan; pedagogisk dokumentation; specialpedagogens roll; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Artberger, Ulrika (2018). Förebyggande och främjande – om tidiga insatser i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 8. Fjärilseffekten - En studie om upplevelser av inkludering i en individintegrerad grundsärskola i grundskolan

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sanja Ivic; Titti Persson; [2018]
    Nyckelord :delaktighet; grundsärskolan; individintegrering; inkludering; lärmiljön;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractIvic, Sanja och Persson, Titti (2018). Fjärilseffekten - En studie om upplevelser av inkludering i en individintegrerad grundsärskola i grundskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER

  4. 9. När barnet är tryggt så vågar barnet mycket mer : En studie om förskollärares erfarenheter av inskolning på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sara Andersson; Ella Hurnasti; [2018]
    Nyckelord :Inskolning; inskolningsmetoder; relationer; trygghet; samarbete mellan hem och förskola; organisation och planering.;

    Sammanfattning : Ett av förskollärares uppdrag är att barnet tillsammans med sina föräldrar ska få en god inskolning i förskolans verksamhet. Syftet med vår studie är att bidra med ökad kunskap om några förskollärares erfarenheter av vilka faktorer som kan påverka inskolning. LÄS MER

  5. 10. Vem är förskoleföräldern? : En intervjustudie om vilka föräldraidentiteter som framträder i upplevelser under inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Fransson; [2018]
    Nyckelord :Identity; preschool; preschool parent; reception period; Förskola; förskoleförälder; identitet; inskolning;

    Sammanfattning : Samarbetet mellan hem och förskola är enligt tidigare forskning en viktig del i barns förskolegång. Föreliggande studie fokuserar på inskolningen som är början på detta samarbete där föräldern är en betydelsefull part. Av den anledningen utgår studien från ett föräldraperspektiv på inskolning. LÄS MER