Sökning: "samarbete mellan logoped och specialpedagog"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden samarbete mellan logoped och specialpedagog.

  1. 1. Samarbete - en självklarhet? : En studie om samarbete mellan lärare, specialpedagog/speciallärare och logoped som främjar elever med språkstörning i deras språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Rebecca Lundblad; Marina Åkesson; [2022]
    Nyckelord :Language impairment; linguistic vulnerability; linguistic development; collaboration; cooperation; Språkstörning; språklig sårbarhet; språklig utveckling; samarbete;

    Sammanfattning : This qualitative study examines how teachers, speech therapists, remedial teachers and special pedagogs are collaborating to support language development for pupils with a language disorder. Research shows that teachers require guidance from other professions and a wish for a greater collaboration, to contribute to a way of working that benefits pupils with language disorder. LÄS MER

  2. 2. Språklig sårbarhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Gustafsson; Sara Björnryd; [2022]
    Nyckelord :Lärmiljö; ordinarie förskola; specialpedagog; språkförskola; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Björnryd, Sara och Gustafsson, Malin (2022). Språklig sårbarhet i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Samarbete vid kommunikationsstödjande insatser i förskolan : En studie av tre olika professionella aktörers syn på samarbete kring barn med kommunikativa funktionsnedsättningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Charlotte Ryner; Linda Björnskjöld; [2015]
    Nyckelord :AKK; Förskola; Samarbete; Tal-; språk- och kommunikationsstörning;

    Sammanfattning : Vi har valt att göra en studie baserad på kvalitativa intervjuer med tre olika professioner, logoped, specialpedagog och förskollärare. Syftet med vårt arbete är att utöka kännedomen om aktörernas samarbete och rollfördelningen dem emellan när det handlar om de insatser som görs för barn med tal-, språk- och kommunikationssvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Samarbete mellan specialpedagog och logoped – med utgångspunkt från en läs- och skrivutredning

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Irina Madsen; Karin Wolf; [2010]
    Nyckelord :dyslexi; logoped; samarbete; specialpedagog; specifika läs- och skrivsvårigheter; utlåtande; utredning;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att ta reda på hur specialpedagoger och logopeder samarbe-tar i samband med en utredning som gäller läs- och skrivsvårigheter samt ta reda på om utlåtandet som skrivs efter utredningen fungerar som en länk mellan de två yrkesgrupperna.Vår studie består av enkäter till både specialpedagoger och logopeder. LÄS MER