Sökning: "samarbete mellan olika aktörer på en destination"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden samarbete mellan olika aktörer på en destination.
1. "Samverkan i all ära, men vad ska det leda till” : - En kvalitativ studie om hur styrande aktörer ser på samverkan som bidragande faktor till hållbar utveckling på en turistdestination
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turismSammanfattning : Hur blir turism framgångsrikt och långsiktigt hållbart? Turismen kan bidra till en positiv utveckling för en destination visar forskning, men också utmaningar och negativ påverkan på platsen. Besöksnäringen i Sverige beskrivs som en viktig länk mellan stad och landsbygd. LÄS MER
2. Destinationsutveckling utifrån potential : En studie av Nynäshamn
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/TurismvetenskapSammanfattning : Turismens tillväxt är beroende av hur en destination kan uppfylla besökarnas behov. För att kunna tillfredsställa dessa behov krävs samarbeten mellan olika branscher på destinationen. Samarbetsnivån mellan kommun, privata aktörer och lokalinvånare är en avgörande faktor för utvecklingen på destinationen. LÄS MER
3. Kapacitet i järnvägstrafiken - en fallstudie om tågens avvikelser från tidtabellen
Master-uppsats, Lunds universitet/Teknisk logistik; Lunds universitet/Institutionen för teknisk ekonomi och logistikSammanfattning : Tidtabeller är nyckeln för att utnyttja den tillgängliga kapaciteten på järnvägen på ett optimalt sätt. I Sverige är det Trafikverket som tilldelar kapacitet genom att årligen ta fram en tågplan som specificerar alla tåg som ska framföras det kommande året. LÄS MER
4. Kulturarvets betydelse vid destinationsutveckling : Kalmar, en historisk guldgruva för besökare
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : Turism idag är inte bara ett verktyg för ekonomisk vinning, utan det innefattar även utveckling och bevarande. Det är i dagsläget styrt och konstruerat efter historia, natur och tradition; tre punkter som berör områdena kultur och arv. LÄS MER
5. Att varumärka en destination : Fallet Vaxholm
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/TurismvetenskapSammanfattning : The increase in tourism for as well Sweden and Stockholm’s archipelago leads to a heightened competition between the different destinations in the archipelago. There’s also an increase in branding cities and places around the word as well as creating an identity for tourist to recognize themselves in a destination. LÄS MER