Sökning: "samarbete mellan skolbibliotekarie och lärare"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden samarbete mellan skolbibliotekarie och lärare.
1. Läsfrämjande undervisningoch skolbiblioteket som pedagogisk resurs : En kvalitativ intervjustudie om praktiska förutsättningar för grundlärare i årskurs 1–3 att samarbeta med skolbibliotekarier rörande läsfrämjande undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad sex grundlärare för de lägre åldrarna upplever för praktiska förutsättningar för samarbete med skolbibliotekarier rörande läsfrämjande undervisning, vilka didaktiska val som görs rörande den läsfrämjande undervisningen och om det upptäcks ett samband mellan nivå av samarbete mellan skolbibliotekarie och lärare och elevernas läsintresse. Studien har sin utgångspunkt i Ramfaktorteorin i kombination med ett händelselogiskt perspektiv. LÄS MER
2. Hur skapas en läskultur? : En kvalitativ studie om hur skolpersonal främjar en läskultur på lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa förståelsen för hur skolledare, lärare och bibliotekarier arbetar för att skapa och främja en läskultur i skolan. Forskningsfrågorna fokuserade på skolledare, lärare och skolbibliotekariens uppfattning om varför elever bör läsa skönlitteratur, skolpersonalens roll i att hantera läskulturen och de utmaningar som läsfrämjande står inför. LÄS MER
3. Hur lärare ser på skolbibliotekarier : Ett professionsteoretiskt perspektiv på lärares föreställningar om skolbibliotekarier
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudierSammanfattning : Syfte: Denna studie undersöker vilka föreställningar som lärare har gällande skolbibliotekarier. Dessutom undersöks omdessa föreställningar avslöjar skillnader i lärares syn på lärarprofessionen respektive skolbibliotekarieprofessionen och hurföreställningarna påverkar jurisdiktionen gällande elevers lärande inom skolverksamhet. LÄS MER
4. Personen i rummet med böcker : En systematisk litteraturstudie om skolbibliotekets påverkan på elevers studieresultat
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie presenterar, diskuterar och analyserar tidigare forskning om skolbibliotekets påverkan på elevers studieresultat och läsutveckling. Syftet med studien är att undersöka skolbibliotek och skolbibliotekariens arbete och den eventuella påverkan de har på elevers studieresultat och läsutveckling. LÄS MER
5. ”Jag kommer med entusiasm, läraren kommer med struktur” : Synen på samarbete mellan lärare och skolbibliotekarier i läsfrämjande projekt
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : The aim of this study is to examine how school librarians and teachers look upon collaboration between their professions in reading promotion projects, trying to identify challenges and opportunities and important views school librarians and teachers have on each other's profession. The questions the study tries to answer are: What opportunities for collaboration in reading promotion projects do school librarians and teachers see? What challenges for collaboration in reading promotion projects do school librarians and teachers see? What views of the different professions are made visible in the reasoning of school librarians and teachers? The method used in the study is interviews with school librarians and teachers. LÄS MER