Sökning: "samarbete mellan slöjd och"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden samarbete mellan slöjd och.

  1. 1. Repslagning - samarbete och aktionsforskning i skolslöjden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Sabina Antonsson; [2023-04-18]
    Nyckelord :slöjd; grundskola; samarbete i slöjden; repslagning; ramfaktorer; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Denna studie belyser slöjdlärares resonemang vid samarbete mellan slöjdens olika materialinriktningar med repslagning som gemensamt arbetsområde. Studien undersöker även på vilka sätt elever upplever slöjdämnet vid arbete med repslagning i skolslöjden före respektive efter detta arbetsområde. LÄS MER

  2. 2. Något Amazing : Kvalitativ intervjustudie om slöjdlärares samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Lundmark; [2022]
    Nyckelord :Samarbete slöjd; slöjd ett ämne; gemensam slöjd; samarbete lärare; samverkan;

    Sammanfattning : Ändå sedan Lgr 80 har slöjd varit ett ämne, vilket förutsätter en samverkan mellan slöjdlärarna. Samverkan kan se olika ut, och syftet med det här examensarbetet är att öka kunskaperna om hur slöjdlärare samverkar utifrån undervisningens planering och genomförande. LÄS MER

  3. 3. Det kommer när tiden är inne : En kvalitativ studie av trä och metallslöjdslärares uppfattningar kring relationsskapande med elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Strand; [2021]
    Nyckelord :slöjd; utbildning; relationer; pedagogik; lärarkompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på trä- och metallslöjdlärares uppfattningar kring relationsskapande, samt att synliggöra relationskompetensen i lärarprofessionen. Martin Bubers filosofi, det sociala och det mellanmänskliga bildar tillsammans med Jonas Aspelins relationella pedagogik ett teoretiskt ramverk för studien. LÄS MER

  4. 4. Slöjd - ett gemensamt ämne? : En studie av ramfaktorers inverkan på slöjdens organisation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Rebecka Berntsson; [2017]
    Nyckelord :textilslöjd; trä- och metallslöjd;

    Sammanfattning : Ämnet slöjd skrivs fram som ett gemensamt ämne enligt den nu gällande läroplan, men som i praktiken är uppdelad i två slöjdinriktningar. Traditionens makt är stor över hur slöjdundervisningen skall mötas och bearbetas. LÄS MER

  5. 5. Slöjdens hårda och mjuka material alltmer sammansmälta : Samarbete inom slöjdens olika material, kan det utveckla ämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Eeva-Liisa Jensen; [2011]
    Nyckelord :Samarbete; slöjd; slöjdlärarutbildning; material; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om slöjdlärarnas olika utbildningar spelar roll för samarbetet inom slöjdens mjuka och hårda material och hur ett sådant arbetsätt kan se ut. Undersökningen har även försökt få svar på om eleverna blir mer motiverade av ett arbetsätt där materialen blandas. LÄS MER