Sökning: "samarbetsövningar i förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden samarbetsövningar i förskolan.

  1. 1. "− Får jag vara med?" : – En kvalitativ studie om inkludering och exkludering inom barnens fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Wladislaw Krauze; Alexander Severin; [2020]
    Nyckelord :inkludering och exkludering; förskolebarns lek; sociokulturellt perspektiv och barndomssociologi; kvalitativa intervjuer och observationer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka fenomen som inkludering och exkludering inom lek i förskolan. Datainsamlingen skedde genom två kvalitativa metoder som bestod dels av pedagogers deltagande i intervjuer och etnografiska observationer på barn under den fria leken. LÄS MER

  2. 2. Fysisk integritet i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers förhållningssätt till barns fysiska integritet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Josefin Gadd; Sarah Börjesson; [2018]
    Nyckelord :Förskollärare; integritet; förskoleåldern;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Vi har arbetat inom förskola i fyra år och har de tre senaste åren utbildat oss till förskollärare utan att någon gång stött på ämnet barns fysiska integritet trots att det är ett av fem barn som blir sexuellt utnyttjade. Det finns mycket tidigare forskning om sexuella övergrepp men denna studie är avgränsad till fysisk integritet i förskolan vilket det tyvärr fanns begränsat med tidigare forskning om. LÄS MER

  3. 3. Barns erfarenheter av övergångar från förskola till förskoleklass- Children´s experiances of transitions from kindergarten to preeschool

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Johansson Häll; [2016]
    Nyckelord :Förskoleklass; identitetsskapande; kamratkultur; kamratrelationer; övergångar;

    Sammanfattning : Övergångar mellan olika skolformer innebär förändringar. Vad övergången från förskola till förskoleklass innebär utifrån barns perspektiv med kamratrelationer och pedagogers arbete med relationer är grunden för min studie.Arbetet är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som underlag. LÄS MER

  4. 4. Att ändra negativ gruppdynamik : samarbetsövningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sabina Dahlström; Madelen Ek; [2012]
    Nyckelord :Gruppdynamik; samarbete; självförtroende;

    Sammanfattning : Denna studie hade syftet att undersöka om det går att förändra gruppdynamiken i en barngrupp i förskolan. Vi valde att utgå från olika tillitsövningar och samarbetsövningar. Vi har använt oss av observationer för att kunna se resultaten. Det resultat studien visade är att det kan ske förändringar med hjälp av olika aktiviteter. LÄS MER

  5. 5. Att vara snäll mot någon annan och snäll mot sig själv : en aktionsforskningsstudie om samspel i förskolans aktiviteter

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Christine Lagesson; Zandra Nilsson; [2012]
    Nyckelord :olikheter; inkludering; samhörighet; tillhörighet; samarbete;

    Sammanfattning : Aktionsforskningen belyser samspel i förskolans aktiviteter. Studien genomfördes på en förskola bland de äldre barnen, 4-6 år. Medforskare i studien har varit både pedagogerna och barnen på förskolan. Med hjälp av studien har vi blivit medvetna om gruppens betydelse för acceptansen av individers olikheter. LÄS MER