Sökning: "samarbetsövningar i förskoleklass"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden samarbetsövningar i förskoleklass.

  1. 1. Barns erfarenheter av övergångar från förskola till förskoleklass- Children´s experiances of transitions from kindergarten to preeschool

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Johansson Häll; [2016]
    Nyckelord :Förskoleklass; identitetsskapande; kamratkultur; kamratrelationer; övergångar;

    Sammanfattning : Övergångar mellan olika skolformer innebär förändringar. Vad övergången från förskola till förskoleklass innebär utifrån barns perspektiv med kamratrelationer och pedagogers arbete med relationer är grunden för min studie.Arbetet är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som underlag. LÄS MER

  2. 2. Utanförskap i förskoleklass : En kvalitativ studie kring pedagogers bild av elever i utanförskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Anna Nilsson; Marie Tucheck; [2012]
    Nyckelord :Utanförskap; förskoleklass; förebyggande arbete; social kompetens;

    Sammanfattning : Pedagogers vision är att alla elever ska få uppleva trygghet och tillhörighet under sin utveckling i skolan, verkligheten ser dessvärre inte ut så för alla. För många elever handlar skolans vardag om att man är en osynlig elev, någon som ingen annan ser och vars enda mål är att komma in i gemenskapen. LÄS MER

  3. 3. Att vara eller icke vara socialt kompetent – det är frågan? : En intervjustudie med sex lärare i förskoleklass till årskurs sex.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ingela Bergström; Towe Björk; [2011]
    Nyckelord :lärares uppfattningar; metoder; social kompetens; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att undersöka några lärares syn på social kompetens och hur de arbetar med det. Enligt forskning har akademisk kompetens och social kompetens en ömsesidig påverkan på utvecklandet av varandra. Forskningen är dock övervägande till fördel för att social kompetens är en förutsättning för lärande. LÄS MER

  4. 4. Att leka eller att inte leka? - om hur pedagoger i grundskolans tidigare år ser på lek som del i utvecklingen av elevers sociala kompetens

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Martina Isaksson; Helene Sunnegård; [2008]
    Nyckelord :Lek; Samarbete; Social kompetens;

    Sammanfattning : Elever i skolan måste kunna samarbeta i många olika situationer för att lära och utvecklas. Det kan till exempel handla om olika grupparbeten, problemlösningar, lagaktiviteter i idrotten och lek. Att kunna samarbeta med andra är en del av den sociala kompetensen, men det är inte självklart att alla elever kan samarbeta utan svårigheter. LÄS MER