Sökning: "samarbetsinlärning"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade ordet samarbetsinlärning.

  1. 6. Kooperativt lärande i klassrummet – ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mariana Bladh; Sanna Lindqvist; [2018]
    Nyckelord :Cooperative; Cooperative learning; Kooperativt lärande; Learning to cooperate; Learning together; Samarbete; Samarbetsinlärning; Samlärande;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med vår studie är att undersöka hur lärare använder sig av kooperativt lärande ute i skolorna och i vad mån kooperativt lärande bidrar till språk-och kunskapsutveckling. Vår undersökning bygger på en kvalitativ metod och etnografisk studie, i vårt fall klassrumsobservationer. LÄS MER

  2. 7. Arbete i grupp under matematiklektioner : Lärares förhållningssätt till samarbetsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Annasara Rehnberg; [2017]
    Nyckelord :cooperative learning; mathematics; interaction between students; classroom techniques; Samarbetsinlärning; matematikdidaktik; elevinteraktion; metoder i klassrummet;

    Sammanfattning : Utifrån ett intresse att söka reda på vad som krävs för att samarbetsinlärning ska utveckla alla elevers färdigheter så fokuserar denna studie på fyra lärares förhållningssätt till arbete i grupp inom matematikämnet. Detta med bakgrund i teorin om att samarbetsinlärning fördjupar elevernas kunskaper. LÄS MER

  3. 8. Hur arbetar lärare med friluftsliv i Idrott & Hälsa-undervisningen : En intervjustudie om hur idrottslärare kan arbeta med friluftsliv på förskole-, mellanstadie- och gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :David Sjöberg; [2013]
    Nyckelord :Friluftsliv; idrott- och hälsaundervisning; inlärning; motivation; läroplan;

    Sammanfattning : Läroplaner har länge väglett kring skolans utlärning, riktlinjer och undervisning. Kursplaner specificerar sedan olika kursers innehåll, kunskapskrav och ungefärliga mått kring vad som ska prioriteras inom det specifika ämnet. LÄS MER

  4. 9. Hur äventyrspedagogik tillämpas på en Reggio Emilia-inspirerad förskola : Reggio Emilia-pedagogers tankar om äventyrspedagogik

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mikael Pettersson; Sebastian Palm; [2013]
    Nyckelord :Adventure Education; Reggio Emilia; learning processes; collaborative learning; experiential learning; experience with all your senses; suspense; fantasy; outdoor environment; outdoor didactics; movement; gross motor skills; Äventyrspedagogik; Reggio Emilia; lärandeprocesser; samarbetsinlärning; upplevelsebaserat lärande; uppleva med alla sinnen; spänning; fantasi; utomhusmiljö; utomhusdidaktik; rörelse; grovmotorik;

    Sammanfattning : Syftet med det självständiga arbetet var att undersöka hur äventyrspedagogik tillämpas i en Reggio Emilia-inspirerad förskola. Genom att jämföra dessa pedagogiker kan man få syn på likheter och skillnader som motiverar tillämpningens betydelse för barns lärandeprocesser. LÄS MER

  5. 10. Kniven flyger : hur några trä- och metallslöjdslärare utformar sin undervisning för elever som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.  

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Angelica Jakobsson Löfgren; [2010]
    Nyckelord :ADHD; Autism; anpassad undervisning; Aspergers syndrom; neuropsykiatrisk- funktionsnedsättning; samarbetsinlärning; slöjd; trä- och metallslöjd.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka några verksamma trä- och metallslöjdslärares erfarenheter, tankar och upplevelser kring sin undervisning för elever som har någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, hur denna elevgrupp kan bemötas samt vilka arbetssätt som gynnar denna elevgrupp. Bakgrunden ger en översikt av begreppet en skola för alla. LÄS MER