Sökning: "samarbetspartner"

Visar resultat 1 - 5 av 157 uppsatser innehållade ordet samarbetspartner.

  1. 1. Sjuksköterskors upplevelser av personcentrerad vård för personer med demens inom akutvården - En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Shadram Zahra; Shaghayegh Abdolhay; [2023-03-15]
    Nyckelord :Akutvård; Demens; Omvårdnad; Personcentrerad vård; Sjuksköterska; Upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Personcentrerad vård är en av sjuksköterskans kärnkompetenser som innebär att personen i behov av vård placeras i centrum före sin sjukdom, och ses som en beslutande, värderad och jämlik samarbetspartner i planering, genomförande och uppföljningar av vården. Att tillhandahålla omvårdnadsbehovet hos patienter med demenssjukdom på ett personcentrerat sätt är utmanande för sjuksköterskor på grund av den nedsatta kognitiva funktionen som medföljer sjukdomen. LÄS MER

  2. 2. Samskapande med AI i webbdesign : Utforskande av sätt att implementera människa-AI samarbete i en designprocess

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Hampus Jaanson; Markus Harrvik; [2023]
    Nyckelord :AI; co-design; design thinking; Human-centered design; web design; AI; design thinking; medskapande design; människocentrerad design; webbdesign;

    Sammanfattning : De senaste årens utveckling av generativ AI har fått mycket uppmärksamhet i etablerade medier och generellt i samhället, vilket bland annat har handlat om bildgenereringsverktyg. Något som det saknas tidigare forskning kring är hur text-tillbild AI kan användas inom webbdesign. LÄS MER

  3. 3. UMEÅ OCH SOLCELLERNA : En ex-postanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Nationalekonomi

    Författare :Agnes Forsberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kan solceller hjälpa Umeå kommunkoncern att bli klimatneutral till år 2025? Kan de också hjälpa Umeås fastigheter att få låg miljöpåverkan till samma år? Kommunen har precis börjat arbeta med det beslutade åtgärdsprogrammet som ska hjälpa dem att nå de lokala miljömålen och gå före i miljöpolitiken. Det är många åtgärder som ska sättas in, varav vissa man redan arbetat med sedan tidigare. LÄS MER

  4. 4. Valorizing waste through collaborations : A road map to expand the possibilities of a circular company

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Antonia Jacobsson; Alice Larsson; [2023]
    Nyckelord :Waste Streams; Valorization; Industrial Symbiosis; Collaborations; Circular Economy; Circular Business Models; Waste Valorization;

    Sammanfattning : When increasing the amount of recycled material in production the input materials are rarely homogenous which results in unavoidable waste streams. Utilizing this waste is of high importance when moving towards a Circular Economy and for firms to keep their circular identity. However, to achieve this, collaborations between firms are crucial. LÄS MER

  5. 5. Läroböcker samt undervisning i NO för årskurs 1–3 : En studie om NO-läroböcker och dess användning, samt om kunskapsemfaser i NO- undervisning utifrån intervjuer med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Elliott; Doris Bosnjak; [2023]
    Nyckelord :NO-läroböcker; lågstadielärare; NO-undervisning; kunskapsemfaser; läroboksanalys; tematisk analys;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka representationen av NO-ämnena i läroböcker för lågstadiet, samt lärares NO-undervisning och användning av läroböcker i vederbörande undervisning utifrån deras eget perspektiv. De frågeställningar som studien ämnar att besvara är: Hur väl täcks läroplanens centrala innehåll i NO-ämnena i två läroböcker? På vilka sätt används läroböcker i NO-undervisning, och hur hanterar lågstadielärare en eventuell bristande representation av NO-ämnena och dess centrala innehåll i använda läroböcker? Vilka kunskapsemfaser kan identifieras i samtal med lågstadielärare om deras NO-undervisning? För att besvara dessa frågeställningar har två insamlingsmetoder använts; dels läroboksanalys av PULS NO-boken från 2011 och Boken om NO 1–3 från 2013, dels semistrukturerade intervjuer med fyra lågstadielärare om deras NO-undervisning och läroboksanvändning. LÄS MER