Sökning: "samband fonologi"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden samband fonologi.

  1. 1. Remiss till logoped år 2014 efter BVCs hälsobesök för fyraåringar Vad sa remissen och vad hände hos logopeden?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Clara Olofsson; Natalie Engdahl; [2017]
    Nyckelord :Barnavårdscentralen; remiss; logopedjournal; språkscreening; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att beskriva innehållet i remisser som skickats till en logopedmottagning efter barnavårdscentralernas hälsobesök för fyraåringar samt beskriva väntetiden och insatserna på logopedmottagningen till följd av remisserna. Samstämmigheten mellan remissinformation och väntetid och insatser på logopedmottagningen undersöktes också. LÄS MER

  2. 2. Fonologisk utveckling hos 4- och 5-åringar : En normering av uttalstestet Bedömning Av Fonologi (B.A.F.)

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Nanna Olson; Mathilda Ulander; [2017]
    Nyckelord :speech-language pathology; Bedömning Av Fonologi; B.A.F.; standardization; 4 and 5 year olds; phonological development; oral motor skills; auditory perception; phonology; children; logopedi; Bedömning Av Fonologi; B.A.F.; normering; 4- och 5-åringar; fonologisk utveckling; oralmotorik; auditiv perception; fonologi; barn;

    Sammanfattning : Children with pronunciation difficulties are at risk of consequences later on, such as reading and writing difficulties. Problems with pronunciation could make a child less intelligible and affect their ability to discriminate between different speech sounds. LÄS MER

  3. 3. Stamning och språkliga förmågor : En studie om förmågan att identifiera ord med omkastade bokstäver, i en så kallad Word jumble-uppgift.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Ida Eriksson; Hanna Henriksson; [2017]
    Nyckelord :stuttering; linguistic abilities; phonology; phonological working memory; phonological encoding; sub-vocal rehearsal; cognitive load; auditory sequential memory; non-verbal response; stamning; språkliga förmågor; fonologi; fonologiskt arbetsminne; fonologisk kodning; subvokal repetition; kognitiv belastning; auditivt sekvensminne; icke-verbal respons;

    Sammanfattning : The cause of stuttering is still unclear and debated. One theory is that stuttering has a connection to linguistic abilities. McGill et al. (2016) reported that people who stuttered performed lower when identifying words where the letters had been scrambled. LÄS MER

  4. 4. Expressiv fonologisk förmåga hos barn i åldrarna 3;5 – 4;9 år som har konstaterade uttalssvårigheter : En icke-linjär fonologisk analys

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Agnes Jern Isacsson; Linda Malmgren Johansson; [2017]
    Nyckelord :Phonology; preschool children; non-linear analysis; phonological difficulties; LINUS; PPC; WCM; Fonologi; förskolebarn; icke-linjär analys; fonologiska svårigheter; LINUS; PPC; WCM;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka expressiv fonologisk förmåga hos barn i åldrarna 3;5-4;9 år som följer en atypisk tal- och språkutveckling och jämföra den med en åldersmatchad kontrollgrupp.  Ytterligare ett syfte är att undersöka huruvida det föreligger ett samband mellan expressiv fonologisk förmåga och impressiv lexikal förmåga. LÄS MER

  5. 5. Fonologisk intervention baserad på en icke-linjär fonologisk analys : En multipel fallstudie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Emma Ristenvik; Lina Vikström; [2017]
    Nyckelord :Phonological language disorder; nonlinear phonological analysis; intervention; Fonologisk språkstörning; icke-linjär fonologisk analys; fonologisk intervention;

    Sammanfattning : Children with phonological problems often come in contact with a speech and language pathologist for intervention. The intervention can be based on different theoretical frameworks, whereof non-linear phonology is one. The present study was carried out as a multiple single-case study with three participants aged 4;3-4;4 years. LÄS MER