Sökning: "samband fysisk aktivitet och koncentration"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden samband fysisk aktivitet och koncentration.

  1. 1. ”Men inget spring. För springa får man göra ute, annars blir det kaos!” : En kvalitativ intervjustudie om hur förskolans arbete med fysisk aktivitet förstås, främjas och implementeras - och hur det i sin tur kan påverka barns hälsa och välbefinnande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Duran; Lena Rosén; [2021]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Hälsa; Välbefinnande; Empowerment; Lek; Rörelseglädje; Förskola; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka förståelsen av den fysiska aktivitetens betydelse och plats i förskolan samt belysa hur några förskollärare beskriver sitt arbete för att främja fysisk aktivitet i förskolans dagliga verksamhet. Enligt Världshälsoorganisationen (2019, s. LÄS MER

  2. 2. Hur fysisk aktivitet påverkar prestation och koncentration vid matematiska tester på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Henrietta Dahl; Louise Svensson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; fysisk aktivitet; prestation; koncentration; upplevelser;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka om fysisk aktivitet i skolan påverkar elevers prestation i matematik. Påverkan av fysisk aktivitet på elevers upplevda känsla av koncentration och prestation i samband med matematikenundersöktes liksom om flickor och pojkar påverkas olika av fysisk aktivitet i skolan. LÄS MER

  3. 3. Fysisk aktivitet i matematikundervisningen : En empirisk studie om lärares uppfattningar och motiv till användningen av fysisk aktivitet, samt karaktären på de fysiska aktiviteterna 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Mathilda Gustafsson; Nicole Solin; [2021]
    Nyckelord :Matematik; fysisk aktivitet; inlärning; koncentration;

    Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet (Skolverket, 2019a). Denna empiriska studie bygger på en tidigare systematisk litteraturstudie som fokuserade på fysisk aktivitet i matematikundervisningen och hur och i så fall om det påverkar elevers inlärning, arbetsminne och koncentration. LÄS MER

  4. 4. Ökar ditt välbefinnande av fysisk aktivitet?

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Julia Malm; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte & Frågeställning Syftet med denna studie är att ta reda på anledningen till varför personer tränar på gym kopplat till deras välbefinnande. - Finns det ett samband mellan välbefinnande och mängden fysisk aktivitet? - Skiljer sig välbefinnandet mellan män och kvinnor som är fysiskt aktiva? - Vad är anledning till att vara fysiskt aktiv kopplat till välbefinnande? Metod En kvantitativ tvärsnittsstudie har genomförts med inslag av kvalitativt utformade frågor. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet och lärande i matematik : En systematisk litteraturstudie om fysisk aktivitet och elevers lärande i matematik i de tidigare skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Mathilda Gustafsson; Nicole Solin; [2020]
    Nyckelord :Matematik; fysisk aktivitet; inlärning; arbetsminne; koncentration;

    Sammanfattning : Skolverket menar på att skolbarn idag är allt mer fysiskt inaktiva (Skolverket, 2019).Denna systematiska litteraturstudie har i avsikt att ta reda på hur fysisk aktivitet imatematikundervisningen påverkar elevers lärande i matematik, arbetsminne ochkoncentration i grundskolan. LÄS MER