Sökning: "samband mellan språk och läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden samband mellan språk och läsning.

  1. 1. Kreativt skrivande i förstaspråksundervisning : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tuva Djupbäck; [2023]
    Nyckelord :Kreativt skrivande; Berättande; Poesi; Skrivlärande;

    Sammanfattning : Både i styrdokument och ute på skolor upptäcktes en skillnad i kreativ skrivundervisning vad gäller både upplägg och bedömning. Denna kunskapsöversikt syftar därför till att ta reda på vad som kännetecknar forskningen om kreativt skrivande i första språksundervisning i årskurs F-6. LÄS MER

  2. 2. Elevers läsmotivation : - Sambandet mellan läsmotivation och läsförmåga samt motivationshöjande undervisningspraktiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Caroline Ekberg; Pernilla Hansson; [2021]
    Nyckelord :Läsförmåga; Läsmotivation; Läsning; Läsundervisning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt redogör för vad aktuell forskning säger om högstadieelevers läsmotivation i relation till läsförmåga samt motivationshöjande undervisningsmetoder i läsundervisningen.  Översikten utgår från frågeställningarna: Vad säger forskningen om elevers läsmotivation i relation till deras läsförmåga?​ ​Samt, vad säger forskningen om hur lärare kan engagera och motivera sina elever att läsa? Resultatet visar ett tydligt samband mellan högstadieelevers läsmotivation och deras läsförmågor, d. LÄS MER

  3. 3. Kan lärare påverka lärandemiljön så att elevers läsmotivation stärks? : En kunskapsöversikt med fokus på grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sigrid Wikström; Emilia von Feilitzen; [2021]
    Nyckelord :grundskolans tidiga år; inre motivation; lärandemiljö; läsmotivation; läsundervisning;

    Sammanfattning : Läsning är en basfärdighet, avgörande för hur elever klarar sig både i skolan och i samhället. Tidigare forskning visar ett starkt samband mellan läsmotivation och läsförmåga. LÄS MER

  4. 4. Läsförmåga hos 10-åriga barn med unilateral läpp-käk-gomspalt

    Master-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Hilma Norberg; Ronja Sommersdorf; [2021]
    Nyckelord :logopedi; läpp-käk-gomspalt; läsförmåga; läsförståelse;

    Sammanfattning : Bakgrund  I dagens samhälle är läsning en bärande förmåga. Barn med läpp-, käk- gomspalt kan ligga i riskzonen för lässvårigheter på grund av komorbiditet mellan tal- språk- och lässvårigheter. Få studier på området har genomförts i svensk kontext. LÄS MER

  5. 5. Digitala fritidsaktiviteters inverkan på ungdomars litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mia Pudaric; Astrid Påhlman; [2021]
    Nyckelord :akademisk prestation; datorspel; digitala fritidsaktiviteter; fritidsaktiviteter; fritidsläsning; genrer; högkonsumtion av medier; litteracitet; läsförståelse; medieanvändande; modersmålsundervisning; multiplayer-spel; online-spel; singleplayer-spel; socioekonomisk status; språkförmåga; TV; TV-program; underhållning; vokabulär;

    Sammanfattning : Vi har i denna kunskapsöversikt sammanställt och analyserat ett tiotal vetenskapliga studier för att försöka kartlägga ett eventuellt samband mellan ungdomars litteracitet och TV-tittande samt datorspelande. Dessa aktiviteter har blivit vanligare de senaste åren medan läxläsning och läsning av skönlitteratur har blivit mer ovanligt. LÄS MER