Sökning: "sambedömning och samsyn."

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden sambedömning och samsyn..

  1. 1. Förutsättningar och attityd för sambedömning : En kvalitativ studie av skolans förutsättningar och attityd kring sambedömning inom SO-ämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jonathan Leino; Ida Söderlund; [2022]
    Nyckelord :Attityd; bedömning; förutsättningar; kollegialt lärande; kompetensutveckling; likvärdighet; sambedömning och samsyn.;

    Sammanfattning : Sambedömning är en arbetsmetod som utifrån ett litet empiriskt forskningsfält visat på potential att kunna öka rättvisan och likvärdigheten i lärares bedömningar av sina elevers arbeten. Trots detta finns det belägg som menar på att sambedömning inte är särskilt förekommande bland skolor, något som kan kopplas till lärarens arbetsmiljö. LÄS MER

  2. 2. Betydelsen av sambedömning för den likvärdiga utbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Alice Andersson; Mimmi Hallbäck; [2021]
    Nyckelord :Social moderation; moderation; judgement; validity; assessment; Sambedömning; Likvärdig utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturöversikten är att presentera forskning om vilken betydelse sambedömning mellan lärare får på bedömning och betygsättning i den svenska skolan. Följande frågeställningar syftar till att redogöra för syftet med litteraturöversikten: Hur kan sambedömning bidra till en ökad grad av likvärdighet i utbildningen, vad säger forskning om detta? Vilken betydelse får sambedömning på lärares samsyn och samstämmighet? Informationssökningen har skett utifrån ett systematiskt tillvägagångssätt i framförallt Skolverkets och Skolinspektionens databaser samt i de internationella utbildningsvetenskapliga databaserna ERC och ERIC, sekundära sökningar har också genomförts. LÄS MER

  3. 3. Sambedömning för likvärdighet eller snålspara för girighet? : En kvalitativ intervjustudie med lärare i Idrott och hälsa som bedriver tvålärarsystem

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Pierre Bryntesson; Robin Höglund; [2019]
    Nyckelord :samsyn; högstadiet; idrottslärare; skola;

    Sammanfattning : En stor del och kanske även den klurigaste delen av lärarnas yrkesliv handlar om att sätta betyg och bedöma eleverna. Skolverket hävdar att bedömningen inom den svenska skolan inte är tillräckligt likvärdig. De menar dock att sambedömning kan användas som ett verktyg inom skolorna för att förbättra den likvärdiga bedömningen. LÄS MER

  4. 4. Reliabilitet och validitet i bedömningen av läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Lilja; [2019]
    Nyckelord :Bedömning; läsförståelse; bedömningsverktyg; validitet; reliabilitet; interbedömarreliabilitet; kvaliteter strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och ställa samman vad tidigare forskning har visat angående olika bedömningsmetoders olika grader av validitet och reliabilitet. Detta för att bidra med en ökad kunskap för hur man kan använda de olika bedömningsmetoderna för att hjälpa våra elever att utveckla sin läsförmåga, och speciellt sin förmåga när det kommer till läsförståelse. LÄS MER

  5. 5. Bedömningens komplexitet : En studie av hur några lärare arbetar med bedömning av elevers skrivande i svenskämnet på gymnasiet

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Ekelund; Paulina Sundholm; [2017]
    Nyckelord :svenskämnet; gymnasiet; elevers skrivande; bedömning; kunskapskrav; sambedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några svensklärare på gymnasiet arbetar med bedömning av elevers skrivande och att ta reda på hur några elever upplever bedömningen. Detta undersöks genom lärarenkätundersökning, lärarintervjuer, elevenkätundersökning och lärarbedömningar av en elevtext. LÄS MER