Sökning: "samförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet samförståelse.

  1. 1. SUMMATIV BEDÖMNING I HEM-OCH KONSUMENTKUNSKAP : En studie om hem- och konsumentkunskapslärares erfarenheter samt deras tolkning av läroplanen Lgr22.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Ida Mårtensson; Sara Lindgren; [2023]
    Nyckelord :likvärdig bedömning; måluppfyllelse; betygskriterier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sverige har ett mål- och kunskapsrelaterat betygssystem. Betygen används tillurval för vidare studier. Ett ansvar läggs således på betygssättande lärare, som förväntas görarättvisa och likvärdiga bedömningar genom att skapa samsyn och samförståelse förstyrdokument och betygssättning. LÄS MER

  2. 2. Samförståelse i distribuerade IT–projekt : En kvalitativ fallstudie om faktorer som påverkar samförståelse i IT–projekt som bedrivs i distribuerade team

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Amalia Zetterberg; Emelie Loman; [2020]
    Nyckelord :Samförståelse; globalt distribuerade team; distribuerade team; IT–projekt; virtuella team; givna faktorer; förutsättningar;

    Sammanfattning : Ifrågavarande kvalitativa fallstudie bidrar med kunskap om faktorer som påverkar samförståelse i IT–projekt som bedrivs i distribuerade team. Denna undersökning syftar till att utveckla ett empiriskt bidrag inom kontexten distribuerade IT–projekt. LÄS MER

  3. 3. Från lärande till undervisning i förskolan: Ett begrepp i begynnelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annelie Karlsson; Caroline Wrenéus; [2019]
    Nyckelord :Lärande; Läroplan för förskolan; Undervisning; Utbildning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare tolkar begreppet undervisning i förskolans verksamhet, vilka skillnader som kan urskiljas mellan den aktuella Läroplanen för förskolan och den Läroplan som kommer gälla från juli 2019 samt vilken uppfattning förskollärarna har till undervisningsbegreppet. Studien utgick ifrån en kvalitativ forskningsmetod där vi utförde åtta semistrukturerade intervjuer med yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Är det bara språket som brister? : En kvalitativ studie om förskollärares samverkan och kommunikationsstrategier i den mångkulturella förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Carlsson; Patrizia Rainoni; [2017]
    Nyckelord :kommunikation; förskollärare; föräldrar; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att, utifrån ett sociokulturellt perspektiv, generera kunskap om på vilka olika sätt svenskspråkiga förskollärare på förskolan, resonerar kring och beskriver hur de praktiskt går tillväga i samverkan och kommunikation med föräldrar som inte talar svenska. Semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare genomfördes. LÄS MER

  5. 5. Utvärdering av BIM som arbetsmetod i anläggningsbranschen : En analys av BIM-implementeringen för anläggningsbranschen i byggprocessens skeden

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Anton Mörk; Simon Granath; [2015]
    Nyckelord :BIM anläggningsbranschen byggprocessen projektering;

    Sammanfattning : Bygg- och anläggningsbranschen betraktas som konservativ och trögutvecklad då liknande arbetsmetoder har använts sedan branschens begynnelse. Det borde finnas arbetsmetoder som är mer effektiva i förhållande till teknikutvecklingens expandering. LÄS MER