Sökning: "samhället och samhällskunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 105 uppsatser innehållade orden samhället och samhällskunskap.
1. Samhällskunskapens komplexitet;utmaningar och perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten belyser utmaningar inom samhällskunskapsundervisning, medsärskilt fokus på samhällskunskapsdidaktik och ämnets dubbla uppdrag.En central aspekt är bristen på en gemensamt definierad ämnesdidaktik. LÄS MER
2. Man gör det inte för att tjäna på det själv, utan för att hjälpa till : Det medborgerliga engagemangets innebörd och värde enligt unga elever i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Den svenska gymnasieskolan ska uppmuntra och fostra elever till att bli aktiva samhällsmedborgare, samtidigt som elevernas rätt att engagera sig på olika sätt i nutiden debatteras. Ungas möjligheter att göra sina röster hörda är enligt forskningen låg, samtidigt som tidigare forskning inte fokuserat på elevernas syn på medborgerligt engagemang. LÄS MER
3. Samhällskunskapslärares ämnesförståelse och prioriteringar : En kvalitativ studie om lärares ämnesförståelse och prioriteringar inom ämnet samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Med egna erfarenheter av samhällskunskapslärare som jag har haft genom åren så har lärarna haft olika värderingar på vad som är viktigast för dem att lära ut. Det i sin tur kan alltså leda till att eleverna, med olika lärare, lär sig väldigt olika saker och olika mycket inom samhällskunskapen, därmed kan resultera att eleverna besitter på olika kunskaper. LÄS MER
4. Elevers delaktighet i samhällskunskap : En kvalitativ studie om hur grundskolelärare arbetar i samhällskunskap med att få elever delaktiga och bli aktiva demokratiska medborgare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur grundskolelärare arbetar med att få eleverna delaktiga i undervisningen för att få framtida demokratiska medborgare i samhället. Uppsatsen är en kvalitativ studie om hur grundskolelärare arbetar i samhällskunskap med att få elever delaktiga och bli aktiva demokratiska medborgare i samhället. LÄS MER
5. "För att förstå och delta" : Grundskollärares tankar kring demokratifostran och språkförståelse i ämnet samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på de tankar och förhållningssätt grundskollärare har om demokratifostran och språklig kompetens i sin undervisning, samt att undersöka ett samband mellan de två. Studien använder en metodkombination och datainsamlingen sker med hjälp av en online-enkät som sänts ut till 44 skolor. LÄS MER